OPERA2DAY

vrijdag 7 oktober 2022

15 jaar OPERA2DAY

15 jaar OPERA2DAY

Op 7 oktober 2022 is het vijftien jaar geleden dat de allereerste voorstelling van OPERA2DAY plaatsvond. In de Kees van Baarenzaal van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag speelden we The Fairy Queen van Purcell. Een energieke voorstelling, een verrassing uit het niets ook voor het publiek van de twee uitverkochte uitvoeringen. Het is mooi om te zien dat er in die voorstelling al elementen naar voren kwamen, die later deel van onze handtekening zouden worden. Zo wordt het werk 'historisch geïnformeerd' uitgevoerd. We doorbraken de vierde wand: muziek klonk van alle kanten, van het podium, van achteruit de zaal en van boven het publiek. We bewerken het stuk, met een nieuwe verhaallijn. Bovendien staat een bijzondere generatie zangers voor het eerst op het podium, omringd door jonge barokspecialisten in de bak. Veel van hen keren in latere producties terug, en breken ook buiten ons gezelschap en internationaal door.

Een jonge Argentijnse dirgent, Hernàn Schvartzman, en regisseur Serge van Veggel staan aan de wieg van The Fairy Queen en daarmee ook van OPERA2DAY. Voor Hernàn is dit zijn afstudeerproductie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Serge debuteert met deze project als regisseur. Het project was bedoeld om eenmalig te zijn, maar er kwam bij de uitvoeringen een energie vrij die inspireerde om er een flink vervolg aan te geven. Stap voor stap werd in de jaren erna gebouwd naar volgende voorstellingen en projecten.

In die ontwikkeling belangrijke mijlpalen. In de eerste plaats op locatie met locatievoorstellingen Dolhuys Kermis en La Troupe d’Orphée. Beide kwamen in de NRC top vijf lijstjes van beste voorstellingen van het jaar terecht, en de laatste voorstelling werd uitgeroepen tot opera van jaar. Daarnaast ontwikkelden we ons ook in het theater. Startend vanuit de Koninklijke Schouwburg, dat ooit een belangrijk operahuis was, groeiden we toe naar tournees van zo’n 25 voorstellingen. We reisden rond met bijzondere ensceneringen van grote, maar zelden uitgevoerde titels als Médée en Hamlet. We maakten geheel nieuw gecomponeerde opera's, zoals Mariken in de tuin der lusten en maakten van opera een heuse ‘blockbuster’ met Amadeus. En we ontwikkelden steeds vernieuwendere concepten, zoals de illusionisme-opera Dr. Miracle en de ‘nieuwe barokopera’s’ van Vivaldi en Bach.

De woorden van de pers over onze ontwikkeling waren lovend. 'De ene spraakmakende voorstelling na de andere', volgens de Theaterkrant. 'OPERA2DAY weet keer op keer van opera een totaalbeleving te maken', schreef Scènes. En ook internationaal valt dit steeds meer op. 'There is something infectious about the enthusiasm and energy of OPERA2DAY', aldus Opera Now. 'OPERA2DAY demonstrates that there is a brave new world of opera out there which has yet to be fashioned', aldus Arts Talk Magazines.

Dat er nu al vijftien jaar voorbij zijn, is iets wat onszelf verraste. Was het tienjarig bestaan niet net geweest? We realiseerden ons dat de Coronajaren het beeld hierbij vertekenden. De tijd vloog. We deden kunst en vliegwerk, maar voor het publiek vielen we in hele perioden stil. Hopelijk betekent het huidige seizoen een grandioze herstart. Als alle plannen doorgaan spelen we in 2023 het meeste aantal voorstellingen in drie unieke projecten. En ook voor daarna hebben we zoveel in petto. Het is daarbij misschien tekenend dat we ons na vijftien jaar nog altijd voelen staan aan het begin van iets, en niet op een bereikte bestemming.

Wij kijken met trots terug op de afgelopen vijftien jaar. Maar ook met veel dankbaarheid. In de eerste plaats naar de inspirerende en talentvolle mensen met wie we samenwerkten en nog samenwerken, van collega’s, toezichthouders tot participanten. We waren hier nooit geweest zonder alle fondsen en overheden die vertrouwen in onze plannen uitspraken. En tot slot zijn we dankbaar voor de support van ons publiek. We zien u graag terug in januari voor de première van  - als we alles optellen, groot en klein, onze 36e productie: De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha

  • '

    OPERA2DAY, once again, has contrived a brilliant new opera

    '
  • Arts Talk Magazine
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Check hier onze privacyverklaring.
Accepteer Weiger