Tour 'J.S. Bach - De Apocalyps' trekt ruim 14.000 bezoekers
Na 27 voorstellingen in Nederland en Duitsland, kwam deze week een einde aan de tournee van J.S. Bach - De Apocalyps. Wat in 2019 begon als een idee, is nu ten einde: een droom kwam uit. Meer dan 14.000 bezoekers kwamen naar de voorstelling, die op 1. Al na de première in 2022 reageerden pers en publiek enthousiast, en dat bleef ook zo tijdens de tournee in 2024. Eindelijk konden we ook spelen in Münster, de stad waar het allemaal gebeurde en op het Bachfest Leipzig, de thuisstad van Bach zelf.
Publiek en pers positief
Na de enthousiaste reacties van de pers die twee jaar geleden al de première in coronatijd konden bijwonen, reageert nu ook het publiek positief: 'Prachtige avond! Ik was vaak bewogen!' en '...blinkend van speelplezier en overgave... Bravo en mijn diepe buiging...' zijn slechts enkele van de positieve publieksreacties op de voorstelling. 82% van het publiek gaf de voorstelling vijf sterren.
Het meest getroffen werden we door de reactie van een 12-jarige dochter van een bezoekster. Ze vond de voorstelling geweldig en vroeg wanneer ze weer naar de opera mocht: 'My friend and her 12 year old daughter were in the audience yesterday, it was the kids first ever opera and she loved it and is asking when they can go again.'
Duitse bezoekers en recensenten enthousiast
Op 22 mei speelde J.S. Bach - De Apocalyps in de Grote Zaal van Theater Münster tijdens het Bachfest Münster en daar beleefde de voorstelling zijn Duitse première. Het Duitse publiek applausisseerde minutenlang na afloop, en ook de recensenten schreven positief over de voorstelling. Volgens Concerti.de zag het publiek een 'Pasticcio mit intelligent und sensibel angeeigneten Kompositionen von Thomaskantor Bach' dat een 'faszinierenden Theaterabend' opleverde: '"Die Apokalypse“ beeindruckt […] als planvoller großer Wurf".
'[...] die Täufer-Geschichte ist griffig und packend erzählt, die Kombination mit der Musik, die gleichermaßen sakral und dramatisch daherkommt, funktioniert', schrijft de Münstersche Zeitung, waarbij regisseur Serge van Veggel bewijst dat 'moderne Oper auch mit „alter“ Musik hervorragend funktionieren kann' en 'die historischen Instrumente unter Hernán Schvartzman alles abliefern, was die barocke Affektenlehre so hergibt'.
Ook in Leipzig werd de voorstelling juichend onthaald door het publiek. De Leipziger Volkszeitung prijst de muzikaliteit van de voorstelling: "Musikalisch gerät die Produktion ebenfalls aus einem Guss: Hernán Schvartzman holt mit dem Orchester der Niederländischen Bach-Vereinigung tatsächlich jede Menge Dramatik heraus aus den Bach-Sätzen, die Iliopoulos zwischen die beiden Cum-Sancto-Fugen aus der h-moll-Messe kompiliert hat, die diese 'Apokalypse rahmen'."
Jan van Leiden
Als je hoort hoe dramatisch en emotioneel de muziek van J.S. Bach is, kun je je voorstellen dat hij een fantastische operacomponist zou zijn geweest. Dat was er ook bijna van gekomen. Uitgedaagd door die gedachte creëerden OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging ‘de opera die Bach nooit schreef’: J.S. Bach - De Apocalyps. Met succes. “OPERA2DAY, once again, has contrived a brilliant new opera” schreef een Engelse recensent. “Een volbloed opera” (NRC) die “volledig past in de traditie van OPERA2DAY” (Place de l'Opera). De voorstelling werd uitgenodigd voor het gerenommeerde internationale Bachfest Leipzig en is momenteel te zien in de Nederlandse theaters.
De opera vertelt het waargebeurde verhaal van Jan van Leiden. Deze acteur, kroegbaas en kleermaker werd in de zestiende eeuw leider van een beweging die verkondigde dat de wereld ten onder zou gaan. Een heilstaat werd opgericht. Die radicaliseerde en werd tot dictatuur. We volgen Jan van zijn aanvankelijke bevlogenheid, via zijn even flamboyante als meedogenloze koningschap tot aan zijn laatste biecht in een dodencel. We beleven daarmee van binnenuit hoe de tijdloze mechanismen van populisme, polarisatie en radicalisering hun werk doen.
Bach als nooit tevoren
Met indringende, overrompelende en emotionele muziek van Bach komt het verhaal tot leven. Scenarist en regisseur Serge van Veggel maakte het werk met librettist Thomas Höft en barokspecialist én modern componist Panos Iliopoulos tot een ware doorgecomponeerde opera. Dankzij een meeslepende en grootse enscenering, een voortreffelijke cast en het koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Hernán Schvartzman, zal Bach zal te horen én te zien zijn als nooit tevoren.
Bekijk hier de trailer: