OPERA2DAY

maandag 4 december 2023

Mozarts Zauberflöte eindigt tournee na 49 voorstellingen

Mozarts Zauberflöte eindigt tournee na 49 voorstellingen

Met drie voorstellingen in de Goudse Schouwburg kwam dit weekend een einde aan de tournee van Mozarts Zauberflö6e - the next generation. De voorstelling, die we samen maakten met de Theateralliantie, speelde in totaal 49 keer: van Amare in Den Haag, tot Martiniplaze in Groningen en van Delamar in Amsterdam tot de Stadsschouwburg in Nijmegen.  


De voorstelling maakte veel los bij het publiek. Niet eerder maakten we een voorstelling mee waarin zo uitbundig werd gelachen, maar waarin ook zeker een traan werd weggepinkt en je je aangesproken kon voelen over actuele thematiek. 

Na afloop van de voorstellingen in Den Haag vroegen we bezoekers om een reactie, en die waren heel enthousiast. Het publiek, dat al bij de try-outs met negens en tienen strooide, gaf ook na de première mooie commentaren: ‘waanzinnig mooi’... ‘een hit! … ‘prachtige voorstelling’ … ‘we hebben genoten!’.

Ook in Amsterdam was de reactie van het publiek zeer positief: het gaf de voorstelling gemiddeld een 8,3 en enthousiaste reacties als ‘In tijden niet zo'n vermakelijk, muzikaal en humoristisch stuk gezien. Veel gelachen!’ en ‘Geweldig hoe deze mensen, jong en oud, zoveel energie en passie in het verhaal gestopt hebben; een mooie boodschap, en zo mooi weer gegeven, fantastisch!!’

Die Zauberflöte

Regisseur Theu Boermans en zijn team, die eerder de grootschalige succesvolle productie Amadeus (2019) maakte, komt nu met een opwindende en actuele bewerking van Mozarts wereldberoemde opera Die Zauberflöte.

Voor deze uitvoering werd een uitdagend nieuw Nederlandstalig libretto geschreven. Het leidt tot een brutale Zauberflöte die even tragisch als komisch is. In een dystopische nabije toekomst hebben de populisten de macht gegrepen. Voor vrouwen, jongeren en minderheden is geen ruimte bij deze machthebbers. De jonge generatie neemt hier geen genoegen mee en gaat de strijd aan om de oude machthebbers van de troon te stoten. Met de liefde als wapen vechten ze voor een nieuwe wereld van gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid.

Lof voor cast

Ook de pers was enthousiast over deze radicale nieuwe versie van Mozarts klassieker, en het is eenvoudig om complimenten te rapen, hoewel de recensenten ook harde noten te kraken hadden. In de ‘frisse Nederlandse vertaling’ (Theaterkrant) door Frans van Deursen, wordt Mozarts meesterwerk een voorstelling met ‘visueel spektakel’ (NRC), die een ‘scherpe wake-up call geeft’ (Place de l’Opéra), met ‘flair en vaart' (Opus Klassiek) wordt gespeeld, en ‘soms ontroerend’ is (de Volkskrant).

Geheel in de geest van Mozart en librettist Emanuel Schikaneder, is een mix van zangers en acteurs gecast. Dat niet alle rollen worden vervuld door operastemmen ‘draagt in hoge mate bij aan de levendigheid van de voorstelling’ (Opus Klassiek). De acteurs ‘komen wat zang betreft meer dan prima mee met hun door de wol geverfde operacollega’s’ (Theaterkrant).

Sofia Ferri (Pamina) is ‘fenomenaal in haar rol, zowel in het acteren als zangtechnisch’ (Theaterparadijs). ‘Alleen horken houden het droog bij de geweldig spelende Sofia Ferri’ (de Volkskrant), die de ‘voorstelling draagt’ (NRC). Roman Brasser ‘beschikt over een welluidend stemgeluid’ (Theaterparadijs) en speelt prins Tamino ‘trefzeker als een Gooise koorknaap’ (de Volkskrant) met zijn ‘glanzende optreden’ (Place de l’Opera).

‘Perfect gecast’ (Place de l’Opera) is Jasper van Hofwegen, ‘hartverwarmend in zijn rol als Papageno' (de Telegraaf), een echte ‘show stealer’ (Arts Talk Magazine), een ‘terechte publiekslieveling’ (NRC) en het ‘hilarische middelpunt’ (Opus Klassiek). Huub Claessens (Sarastro) krijgt de zaal keer op keer stil na de lachsalvo’s met zijn ‘diepe en warme klank’ (Place de l’Opera). Svenja Gabler (Koningin van de Nacht) klinkt als ‘een nachtegaal' (Theaterparadijs) en weet het publiek zo 'te betoveren [...] dat ze twee keer een open doekje' veroorzaakte' (Place de l'Opera).

Spectaculaire effecten en imponerend toneelbeeld

Lof is er alom voor de vormgeving van de voorstelling, met ‘spectaculaire effecten en het imponerende toneelbeeld’ (Theaterkrant). Een ‘visueel spektakel’ aldus NRC. ‘Visually the show is spectacular with Bernhard Hammer’s décor perfectly matching and often creating the mood. There are a lot of fantastic and very clever projections by Arjen Klerkz  – the moment when Tamino plays his magic flute and the forest comes alive was brilliant.’ Aldus Arts Talk Magazine.

The new generation

Veel recensies gaan in op de actuele interpretatie van deze ‘gedurfde Nederlandstalige bewerking’ (NRC) en daarover worden ook de meeste harde noten gekraakt. Deze biedt een ‘scherpe wake-up call’ aldus Place de l’Opéra, dat het concept ‘een afspiegeling van een mogelijke alternatieve, dystopische toekomst waarin veel politieke problemen die we nu in de wereld ervaren aan de kaak worden gesteld.’ Dat wordt in de regie van Theu Boermans vaak met ironie overgoten gepresenteerd, wat voor de een ‘plat’ (NRC) is,  voor de ander een ‘ouderwetse mannelijke blik verraad’ (Theaterkrant) of als ‘pijnlijk, ook zeer geestig’ wordt omschreven (Place de l'Opera).

‘Ontroerende voorstelling’

Mozarts muziek ‘blijft goddelijk’ (Theaterkrant), en ‘fier overeind’ (de Telegraaf), waarbij ensemble Ludwig ‘garant [staat] voor een welluidende orkestratie, onder leiding van Hernàn Schvartzman’ (Theaterparadijs). De voorstelling is ‘verrassend vlot en onderhoudend’ (de Telegraaf) en ‘zeer toegankelijk voor jong en oud’ (Place de l’Opera).

Lees meer over Mozarts Zauberflöte - the next generation, bekijk video's, of koop kaarten.

  • '

    OPERA2DAY demonstrates that there is a brave new world of opera out there which has yet to be fashioned

    '
  • Arts Talk Magazine
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Check hier onze privacyverklaring.
Accepteer Weiger