OPERA2DAY

woensdag 24 januari 2018

Juichende recensies voor Hamlet

Juichende recensies voor Hamlet

“HAMLET GRIJPT BIJ DE LURVEN” – “EEN OP ALLE FRONTEN SUCCESVOLLE PRODUCTIE”

Onze nieuwe productie van Hamlet, de opera van Ambroise Thomas, is enthousiast onthaald. Na afloop van de eerste voorstellingen in een uitverkochte Koninklijke Schouwburg gaf het publiek een langdurige ovatie. Ook de pers reageert opgetogen. “Hamlet door OPERA2DAY grijpt bij de lurven”, schrijft de NRC boven de vier-sterren-recensie. Trouw kopt boven vier sterren: “Gloednieuwe Hamlet getuigt van inzicht in psychologisch drama.” De Theaterkrant, goed voor zelfs vijf sterren, noteert: “Oneindig veel doordachte details in deze prachtig gespeelde, gezongen en geacteerde opera die u zich niet moet laten ontgaan.”

Den Haag Centraal prijst Hamlet aan als “een must voor iedereen die ook maar iets met opera heeft.” Hamlet trekt ook internationaal de aandacht. Journalisten kwamen voor de première over uit Engeland, Frankrijk en Duitsland. De recensie van het Duitse online-magazine O-Ton is al verschenen: “Het gezelschap kan terugkijken op een op alle fronten succesvolle productie, die door het publiek met bijbehorend enthousiasme werd ontvangen.” De recensent van Opera Now ziet Hamlet als “a remarkable reinvention of the piece.”

Ingenieuze filmbeelden
Hamlet is de eerste productie van OPERA2DAY waarin film en opera samenvloeien. Het maakt indruk. “Het hele drama wordt ingenieus ondersteund met filmbeelden van cineaste Margo Onnes (Den Haag Centraal).” “OPERA2DAY maakt functioneel gebruik van beeldprojectie, op twee doeken, een vóór en een achter de handeling. Het achterste, hoe slim, staat uit het lood en geeft zo diepte en dynamiek aan het bühnebeeld (Trouw).” “Fraai is het beeldrijm aan begin en eind. Als Hamlet ziet hoe zijn vader en Ophélie zich verstrengelen in een dodendans, schraapt hij al zijn moed bij elkaar voor een verrassende daad (De Volkskrant).” “Met dank aan de filmbeelden van cinéaste Margo Onnes wordt precies de juiste atmosfeer geschapen voor dit duistere drama en wordt op momenten zelfs een extra laag toegevoegd (Opera Magazine).” OPERA2DAY heeft het ballet en andere overbodige scènes uit de grand opéra van Thomas geschrapt om het drama zo krachtig mogelijk centraal te stellen. Volgens Opera Now is het resultaat “lithe, focussed and highly dramatic.”

DE ZANGERS: “EEN FEEST” EN “EEN VERADEMING”

Volgens de recensenten valt in Hamlet muzikaal veel te genieten. “Zangers en instrumentalisten maakten er een feest van,” schrijft Den Haag Centraal. “Bariton Quirijn de Lang treft de wankelmoedige Hamlet in het hart. Moeder Gertrude en moordenaar Claudius krijgen prima stem van Martina Prins en Martijn Sanders. Joop Keesmaat, de oude rot, hoeft alleen maar te zwijgen en hij maakt al indruk als de geest van Hamlets vader (De Volkskrant).”

Bloedstollend
Quirijn de Lang krijgt veel lof voor zijn vertolking van de titelrol. “Een gedroomde Hamlet, niet alleen vocaal, maar als totaalpakket. Hij was nu eens overtuigend manisch, dan weer voelbaar in zichzelf teruggetrokken, dan weer woest (Opera Magazine).” “Quirijn de Lang was such an expressive and intensely dramatic performer (Opera Now).” Ook de overige zangers worden geprezen. “Martina Prins (Koningin Gertrude) plooide haar volumineuze sopraan moeiteloos naar de ensembleklank en vertolkte haar personage innemend. Sterk was ook het optreden van Lucie Chartin (Ophélie) die met hysterische coloraturen, priemende waanzinsblik en slagersmes een bloedstollende zelfmoordscène afleverde (NRC).” “Lucie Chartin is een sopraan die de vloer aanveegt met vooroordelen over negentiende-eeuws belcanto. Niks Bianca Castafiori, niks gekweel. Topnoot, triller of riedel, bij Chartin vloeit alles volmaakt voort uit de gekte waarmee Ophélie afkoerst op suïcide … een briljant uitgesponnen waanzinsscène die je knock-out slaat (De Volkskrant).” “The remaining singers were all admirably vivid …, forming a strong backdrop for the protagonists (Opera Now).”

De acteerprestaties en de personenregie krijgen waardering. “Het mag een verademing heten dat de zangers zich niet met gekunsteld acteerwerk door een paar uur opera ploegen, maar bezield hun lot invoelbaar maken … Ze lopen volstrekt natuurlijk in de pas met het ritme van de muziek (Trouw).”

Klik hier voor meer informatie over de voorstelling, en hier voor kaartverkoop.

HISTORISCH GEÏNSPIREERD NEW EUROPEAN ENSEMBLE SPEELT “SCHAAMTELOOS MOOI EN EXPRESSIEF”

Het New European Ensemble en dirigent Hernán Schvartzman luisterden naar historische opnames van vlak na 1900, om Hamlet historisch geïnspireerd te kunnen uitvoeren. Het valt in goede aarde. “Het gezelschap trekt met expressieve glissando-lijntjes en elastische fraseringen een gloedvol dan wel duister kleurend klankdecor op voor de zangers (NRC).” “De muziek die voor een groot orkest is bedoeld werd door Daniël Hamburger gearrangeerd voor het veel kleinere New European Ensemble. Het gevolg is dat de muziek schaamteloos mooi en expressief klinkt, en tegelijkertijd subtiel … Het koor is geschrapt, de koorpartijen worden door het ensemble gezongen, wat een uitstekend resultaat heeft en de handeling concentreert op de hoofdpersonen (De Theaterkrant).” “Het New European Ensemble en dirigent Hernán Schvartzman doen er alles aan om de partituur van a tot z te laten zingen (Trouw).” Ook Opera Now bewondert het arrangement van Daniël Hamburger: “We were always going to lose something, playing Thomas' score with a 15-piece band with just five string players, but under Hernan Schvartzman's direction the remarkable thing was how much was preserved, and how the players made this new lithe version of the score work well. ”

LEES DE VOLLEDIGE RECENSIES EN ACHTERGRONDARTIKELEN

Recensies
De Theaterkrant *****: Schaamteloze mooie muziek.
NRC ****: ‘Hamlet’ door OPERA2DAY grijpt bij de lurven.
De Volkskrant ***: Een briljante waanzinsscène.
Trouw ****: Gloednieuwe 'Hamlet' getuigt van inzicht in psychologisch drama.
Operamagazine (Place de l’Opera): Oude tijden herleven in Hamlet.
O-Ton (Duitsland): Ein Requiem für Hamlet.
Planet Hugill/Opera Now (Engeland) ****: Ambroise Thomas' Hamlet re-invented in the Hague.

De achtergrondartikelen
Mischa Spel van de NRC bezocht een repetitie van Hamlet. Ze sprak met regisseur Serge van Veggel, dirigent Hernán Schvartzman en bariton Quirijn de Lang. Je kunt het teruglezen via deze link

Peter van der Lint van Trouw vroeg regisseur Serge van Veggel hoe hij van de grand opéra Hamlet een opéra noir heeft gemaakt. Lees het interview hier.

In de Volkskrant beschrijft Merlijn Kerkhof hoe OPERA2DAY en het New European Ensemble de productie van Ambroise Thomas’ grand opéra mogelijk hebben gemaakt. Zijn artikel lees je hier.

François van den Anker van Place de l’Opera bezocht een repetitie in Schiedam. Hij keek ook mee met technisch producent Ronald Tebra, die onder andere verantwoordelijk is voor de filmprojecties. Lees hier zijn reportage.

Louise Melchers van de Schiedammer Online sprak met de 34-jarige cineaste Margo Onnes over het maken van de filmbeelden voor Hamlet. Het interview met haar vind je hier.

Jorina Haspels van AD/Haagsche Courant vroeg aan Serge van Veggel hoe zijn passie voor opera is ontstaan. Lees het hier terug

• '