OPERA2DAY

The Mad King (2021)

Een one-minute-opera componeren

In twee workshops benoemden we middelbare scholieren tot librettist én componist van hun eigen one-minute-opera. We daagden hen uit als heuse avant-gardisten te werk te gaan. Om ze te inspireren toonden we fragmenten uit onze voorstelling The Mad King en bespraken we de opkomst van de experimentele muziek in de 20e eeuw.
Op basis van het thema ‘This isolation drives me mad (?)’, passend bij het coronajaar, schreven de leerlingen teksten over hun eigen ervaringen tijdens de lockdown. Vervolgens bedachten zij een muzikale verklanking en noteerden die in een grafische partituur. Aan de workshopdocente - tevens operazangeres - de schone taak om die uit te voeren. De leerlingen maakten hierbij een muzikale begeleiding met alledaagse voorwerpen, die als instrument gebruikt mochten worden zolang die maar bij het thema pasten. Zo waren er muzikale partijen voor klikkende computermuizen en coronasneltesten!
Aan het eind van de tweede workshop werden alle composities opgenomen. Ze zijn te beluisteren in deze playlist.

Opera Melancholica (2020)

Teksten schrijven

In de voorbereidende lessen zoomden we in op het thema van de voorstelling: depressie en melancholie. We begonnen met een introductieles met uitleg over deze opera. Daarna volgde een creatieve schrijfles, waarin de leerlingen op papier zetten wat het voor hen betekent om niet zo lekker in je vel te zitten. Vervolgens bezochten zij de voorstelling. Op het toneel werd tijdens het inleidende programma een kort fragment van iedere aanwezige leerling voorgedragen, omlijst door melancholische muziek van het New European Ensemble. Wat een pareltjes kregen we te horen! Een mooi inkijkje in de verbinding die de leerlingen voelden met dit onderwerp.

Ik wil ze los, de gewichten om mijn enkels
Ze zijn er al heel lang
Hoe was het ook alweer, lopen zonder moeite?
Ik wil ze kwijt, de sloten om mijn hart
Opgesloten en alleen
Hoe was het toen ik nog kon voelen?
Het moet gevuld, die leegte in mijn leven
Ik ren van de holte, die mijn beste vriend is
Ergens voelt het allemaal vertrouwd
Wil ik het wel kwijt?

Vivaldi – Dangerous Liaisons (2019)

Rekwisieten maken

Een volbloed barokopera met een educatieproject waarin de leerlingen in het hoofd van de decorontwerper kropen. Ze kregen de opdracht een rekwisiet te ontwerpen: een extravagante taart voor een tafel vol overdadige heerlijkheden. Natuurlijk moest de taart passen bij de thematiek en de overige vormgeving van de opera en de leerlingen moesten zich bewust zijn van formaat, belichting, vervoer en stevigheid. In een vrolijke workshop werden de taarten vervolgens daadwerkelijk gemaakt: van foamboard, vulmateriaal, glitterpapier, allerlei decoratiemateriaal en grote hoeveelheden lijm. De leerlingen bezochten daarna de voorstelling. De allermooiste en meest passende taarten stonden op het toneel tijdens het eerste bedrijf van de opera en de andere taarten werden in de foyer tentoongesteld voor het pauzepubliek. Ook voor de medewerkers was het fraaie resultaat elke keer weer een verrassing!

 

Hamlet (2018)

Zingen tijdens de proloog

Shakespeares allerberoemdste stuk begint vlak na de dood van Hamlets vader. Wij bedachten een proloog bij deze operabewerking. Vlak voor aanvang trok door de foyer van het theater de begrafenisstoet van de oude koning langs het publiek. Door een plaatselijk amateurkoor én door de scholieren werd (een bewerking van) een begrafenismars uit de opera ten gehore gebracht, live begeleid door een koperblaasensemble. De leerlingen stonden langs de route en legden in het voorbijgaan bloemen op de kist. Wij zagen menigmaal bezoekers die een traantje wegpinkten bij de toewijding van de scholieren aan deze muzikale plechtigheid. In twee voorbereidende lessen op school maakten de leerlingen kennis met het verhaal van de jonge prins Hamlet en zij studeerden de Franstalige begrafenismars (tweestemmig) in. In de middag vond er in het theater nog een generale repetitie plaats samen met het koor en het blazersensemble. ’s Avonds bezochten de leerlingen de voorstelling, na hun eigen optreden in de foyer.

 

Dr. Miracle’s last illusion (2016 en 2017)

Soundscape maken

Een voorstelling met vele operafragmenten, die samen het verhaal vertelden van Dr. Miracle, een ongrijpbare illusionist die zijn publiek betovert met ogenschijnlijk luchtig variété. In de voorbereidende les op school leerden we leerlingen de beginselen van illusionisme. Door ons begeleid maakten de leerlingen tevens een soundscape (een klankveld) met griezelige geluiden. Dit klankveld brachten zij tijdens de voorstelling ten gehore, op het moment dat Dr. Miracle wordt bezocht door de geesten van de vrouwen die hij heeft vermoord. De leerlingen waren zo onderdeel van een levensecht spookachtig geluidseffect. Natuurlijk waren zij al eerder die dag in het theater aanwezig voor de generale repetitie en op die manier vormden zij een echt onderdeel van de gehele opera.

Mariken in de tuin der lusten (2015)

Figureren

Het ontroerende middeleeuwse verhaal van Mariken van Nieumeghen verteld in een nieuwe opera.
Tijdens de voorbereidende les op school oefenden we met de leerlingen twee scenes uit de voorstelling. Scènes waarin een belangrijke rol was weggelegd voor figuranten. Na afloop van de les konden de leerlingen zich aanmelden om deze scènes tijdens de voorstelling daadwerkelijk mee te spelen tussen de zangers en de acteurs in. Vrije keus – want het is nogal wat om voor de ogen van honderden mensen op te treden. Enkele leerlingen stonden zodoende op het toneel terwijl hun klasgenoten in de zaal van de opera genoten.

Médée (2013 en 2014)

Meezingen vanuit de zaal

Een verhaal uit de Griekse oudheid. Medea helpt haar geliefde Jason bij het stelen van het gulden vlies. Maar koning Kreon wil dat hij trouwt met zijn dochter… In de opera Médée spreekt de koning zijn volk toe. Dan gaat het zaallicht aan. Als in een flashmob beginnen de middelbare scholieren in de zaal, samen met een amateurkoor, te reageren op zijn speech. Ze roepen, fluiten, juichen. Vervolgens zongen zij driestemmig mee met een lied uit de opera. We studeerden dit alles in tijdens drie voorbereidende lessen op school, niet alleen de zang maar ook het benodigde acteerwerk. De leerlingen werden vroeg in het theater verwacht voor een generale repetitie. De verbazing én bewondering van het publiek was groot toen de jonge mensen zich vanaf hun plaats in de zaal mengden in het verhaal.

Dolhuys Kermis (2012 en 2013)

Meebeleven

Verrassend muziektheater in vele ruimtes van een voormalig Haags ziekenhuis. In Dolhuys Kermis voerde OPERA2DAY het publiek letterlijk langs de mooiste en wonderbaarlijkste lamenti (klaagzangen) uit de decennia rond 1600. Een rondleiding door een ‘psychiatrische inrichting’, in voorgaande eeuwen niet ongebruikelijk, waarbij de geneesheer-directeur tekst en uitleg geeft.
Leerlingen bezochten deze bijzondere locatievoorstelling, en kregen ter voorbereiding een les over de thematiek door een van de acteurs uit de voorstelling.

Don Giovanni (2012)

Facebook-opera

Leerlingen bezochten een speciale schoolvoorstelling van Mozarts bekende opera Don Giovanni. In aanloop naar de voorstelling lanceerde OPERA2DAY ‘Don Giovanni de facebookopera’. Met fictieve facebookprofielen introduceerden we de personages en vertelden we de voorgeschiedenis van de opera. Leerlingen konden vrienden worden met Don Giovanni en zo het verhaal volgen.
Iedere leerling nam deel aan een of meer voorbereidende workshops, met keuze uit geluidsbewerking, portretfotografie, tekstschrijven, theater en zang. De resultaten van de workshops werden geplaatst op de Facebook-pagina van Don Giovanni. Zo maakten de leerlingen in de workshop tekstschrijven poëtische liefdesbrieven, die door Don Giovanni via Facebook naar een van zijn vele veroveringen werden gestuurd.

  • '

    'In Den Haag voltrekt zich een waar mirakel

    '
  • Theaterkrant
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Check hier onze privacyverklaring.
Accepteer Weiger