Over de voorstelling
Bekijk de trailer, lees de synopsis of zie wat de makers over de voorstelling te vertellen hebben.
7 okt 2015 - 21 nov 2015
In de opera volgen we de nieuwsgierige maar ook kwetsbare Mariken op een reis door een duistere wereld. Ze komt daarbij intrigerende karakters tegen, zoals een feeks van een tante, een verleidelijke duivel en een inquisitoire paus. Naar analogie met het drieluik ‘De tuin der lusten’ van Jeroen Bosch (tijdgenoot van Mariken van Nieumeghen) komt ze vanuit ‘De besloten hof’ nabij Nijmegen terecht in ‘De tuin der lusten’ van het Antwerpse stadsleven, waarin ze zeven jaar lang met de duivel een uitbundig leven leidt. Uiteindelijk gaat ze op zoek naar ‘Boetedoening’ en ze eindigt vol berouw in het Wittevrouwenklooster in Maastricht. Daar leeft ze geketend en bidt om verlossing.
Concept en regie zijn van Serge van Veggel, artistiek leider van OPERA2DAY, die voor het libretto samenwerkte met dramaturg Karim Ameur (Nationale Theater). Calliope Tsoupaki schreef de partituur. De New York Times omschreef haar werk eens als ‘dizzyingly beautiful’ en TM Magazine noemde haar de ‘Monteverdi van de 20e eeuw’.Mariken: een actrice tussen de zangersDe makers kozen een bijzondere vorm voor deze opera. De hoofdrol van Mariken werd namelijk gespeeld door Gouden Kalf winnares Hannah Hoekstra van het Nationale Toneel, als actrice tussen de zangers. We volgen Mariken, een gesproken rol, op haar pad door een wereld die gevuld is met gezongen karakters: Harry van der Kamp (oom), Jill Feldman (tante), Julian Podger (duivel), Michael Chance (paus) en acteur Joop Keesmaat (verteller). Betoverende klankwerelden komen samen. Op muzikaal gebied kwamen in deze voorstelling bijzondere klankwerelden samen. De instrumentale muziek werd uitgevoerd door Asko|Schönberg, toonaangevend ensemble voor nieuwe muziek, samen met het in middeleeuwse muziek gespecialiseerde Tetraktys Ensemble. Daarnaast vertolkten zangeressen van Cappella Amsterdam als een soort koor met solistische elementen de zielen van alle Marikens in de wereld. Allen staan onder muzikale leiding van dirigent Hernán Schvartzman.Wereldpremière Den Haag, tournee door het landMariken in de tuin der lusten beleefde haar wereldpremière op zondag 11 oktober in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, waar in totaal vijf voorstellingen werden gegeven. Daarna ging de voorstelling op tournee door het gehele land, met in totaal 20 voorstellingen in 16 steden.
Bekijk de trailer, lees de synopsis of zie wat de makers over de voorstelling te vertellen hebben.
Video
Bekijk de trailer
De makers aan het woord
Synopsis
Programmaboek
Download het programmaboek bij de voorstelling.
Cast & Crew
Compositie Calliope Tsoupaki
Libretto Karim Ameur en Serge van Veggel
Dirigent Hernán Schvartzman
Regie Serge van Veggel
Projectontwikkeling Alice Gubler
Dramaturgie Karim Ameur
Co-regie wagenspel Meike van den Akker
Scenografie Herbert Janse
Lichtontwerp Uri Rapaport
Technisch producent Ronald Tebra
Kostuums Mirjam Pater
Kap en grime Nienke Algra
Animaties Brigitte Hennequin
Geluidsontwerp Arne Bock
Mariken Hannah Hoekstra
Oom Harry van der Kamp
Tante Jill Feldman
Moenen Julian Podger
Paus Michael Chance
Verteller/wagenspel Joop Keesmaat
Ziel van Mariken Lucie Chartin
Oude Mariken Truus te Selle
Vallende Mariken Femke Luyckx
Figuranten Hans Peter Ligthart, Martin van Rijn, René Roza, Fabian Smit, Zweitze Zwart
Hobo/althobo Marieke Schut
Fagot Amber Mallee
Hoorn Serguei Dovgaliouk, Guido Rooyakkers (30 okt)
Trombone Toon van Ulsen
Slagwerk Ger de Zeeuw
Zingende zaag (opname) Annette Scholten
Viool Jan Erik van Regteren Altena
Altviool Liesbeth Steffens, Ruben Sanderse (30 okt)
Cello Maarten Vos
Contrabas James Oesi
Blokfluiten/viella Kees Boeke
Blokfluiten/draailier Tobie Miller
Blokfluiten/harpen/organetto Claire Piganiol
Lucie Chartin
Andrea van Beek
Antje Lohse
Desirée Verlaan
Mariana Pimenta
Andrea Tjäder
Bekijk de uitzending van Podium Witteman over de voorstelling en lees het recensie-overzicht
Podium Witteman
Asko | Schönberg Ensemble, Tetraktys Ensemble, Julian Podger, Hernán conductor. Muzie van Calliope Tsoupaki. Mariken in de tuin der lusten door OPERA2DAY.
Lees meerRecensie-overzicht
Zondag 11 november vond in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de wereldpremière plaats van de nieuwste productie van OPERA2DAY:Mariken in de tuin der lusten. De reacties van het publiek waren direct na de première zeer enthousiast. ‘Wat hebben we genoten van een indrukwekkende, beeldschone voorstelling!’ schreef een bezoeker ons. ‘Het is zo mooi dat het jullie gelukt is om het publiek echt open mee te krijgen met het verhaal’ was een andere reactie. Unaniem waren de lovende reacties voor actrice Hannah Hoekstra, die als Mariken het middelpunt van de voorstelling vormt. Ook kwamen veel bezoekers naar ons toe om te delen hoe zeer ze waren geraakt door het ontroerende slot van de voorstelling. Dat was het geval bij een brede doorsnede van het publiek, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de reacties van de leerlingen van het Dalton Voorburg en Segbroek College, met 100 man vertegenwoordigd. De leerlingen gaven aan de voorstelling zeer bijzonder te hebben gevonden en ook bij hen waren velen waren bij het einde tot tranen geroerd. Omdat OPERA2DAY het winnen de harten van een nieuw publiek centraal stelt, ook bij een nieuw gecomponeerde opera als deze, maakt dat ons het meeste trots!.
De Koninklijke Schouwburg voerde een enquête uit na de Haagse voorstellingen. Daarin gaven de bezoekers een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. Een greep uit de vele reacties: ‘Een mooie voorstelling, met een wisselend ritme.’ – ‘Super! Een fantastische mengsel van moderne en “alte” muziek; cultuur, cultuurkritiek en culturele geschiedenis; taal en toneel. De voorstelling was een prachtig middeleeuwse “morality” toneelstuk, met een moderne jas en een moderne boodschap zonder dat de een of de andere overheerst. Prachtig!’ – ‘Sober’ – ‘Origineel, boeiend, mooi, krachtig’ – ‘Heel indrukwekkend. Fascinerend muziektheater. Ik droomde na het bezoek van de duivel.’
Bij de verdere beschrijvig en waardering van het stuk halen de recensenten allemaal andere elementen als favoriet naar voren. Zo is het volgens de Volkskrant ‘een geniale zet van regiseur Serge van Veggel om de hoofdrol […] te laten spelen door een rasactrice als Hannah Hoekstra’. Voor Trouw is juist de partituur ‘het sterkste onderdeel’: ‘Meteen in de ouverture legt Tsoupaki haar kaarten op tafel. Prachtig heen en weer schietende roulades doorspekt met droge slagen op de trok doen precies wat een ouverture moet doen: je oren op scherp zetten. […] Prachtig zoals de in de ouverture opgevoerde elementen gedurende de opera terugkeren.’ ‘Tot de creatiefste momenten behoort’, aldus de telegraaf, ‘het toneelstuk dat Mariken tot inkeer brengt, een wagenspel, dat overigens hier geen wagenspel is. Ontwapenend hoe Joop Keesmaat aan de slag gaat met twee poppen, die Christus aan het kruis en de duivel verbeelden’. Het is verrassend hoe al deze elementen, die door de ene recensent als hoogtepunt worden bezien, door andere recensenten soms juist in twijfel worden getrokken.
Met dank aan