Het verhaal
Lees de synopsis of bekijk de trailer
30 jan 2022 - 11 jun 2024
NRC
Theaterkrant
Arts Talk Magazine
Groene Amsterdammer
Arts Talk Magazine
Operagazet
Trouw
De opera vertelt het waargebeurde verhaal van Jan van Leiden. Deze acteur, kroegbaas en kleermaker werd in de zestiende eeuw leider van een beweging die verkondigde dat de wereld ten onder zou gaan. Een heilstaat werd opgericht. Die radicaliseerde en werd tot dictatuur. We volgen Jan van zijn aanvankelijke bevlogenheid, via zijn even flamboyante als meedogenloze koningschap tot aan zijn laatste biecht in een dodencel. We beleven daarmee van binnenuit hoe de tijdloze mechanismen van populisme, polarisatie en radicalisering hun werk doen.
Met indringende, overrompelende en emotionele muziek van Bach komt het verhaal tot leven. Scenarist en regisseur Serge van Veggel maakte het werk met librettist Thomas Höft en barokspecialist én modern componist Panos Iliopoulos tot een ware doorgecomponeerde opera. Dankzij een meeslepende en grootse enscenering, een voortreffelijke cast en het koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Hernán Schvartzman, zal Bach zal te horen én te zien zijn als nooit tevoren.
Lees de synopsis of bekijk de trailer
Eerste deel
De woedende burgers van Münster roepen om de dood van de leiders van de zojuist overwonnen wederdopers, onder wie ‘koning’ Jan van Leiden. De katholieke bisschop Von Waldeck laat hun lijken in kooien ophangen aan de toren van de Sint Lambertuskerk.
Schrijnwerker Heinrich Gresbeck wordt voor de bisschop gebracht. Hij ontvluchtte de belegerde stad en maakte een maquette waarmee hij toonde hoe de stad heroverd kon worden. De bisschop twijfelt wat hij met Gresbeck aan moet, die bijna tot het einde in het vijandelijk kamp verbleef. Gresbeck smeekt om een verslag te mogen schrijven van alle gebeurtenissen, het zal zijn onschuld aantonen.
We gaan met Gresbeck mee terug in de tijd. Buiten de muren van Münster zien we een rebelse groep rond koopman Bernhard Knipperdollinck. Hij is verbolgen: de bisschop heeft de populaire prediker Bernhard Rothmann verboden om in de stad te prediken. Rothmann verschijnt en zegt dat het tij zal keren. Toehoorders in de groep zijn twee Hollanders, onder wie Jan van Leiden.
De twee Hollanders keren terug naar Leiden. Daar zijn Jan en zijn vrouw Marijtje uitbaters van een kroeg waar schunnig vertier wordt gepresenteerd. We zien hoe acteurs, verkleed als hypocriete bisschop en onschuldig meisje, de katholieke biecht belachelijk maken. Te gast is Dieuwer Brouwersdochter. Zij vertelt over de ideeën van haar man Jan Matthijsz, die zich aangewezen voelt als profeet en voorspelt dat de eindtijd gaat komen. Er zal een hemelstad op aarde ontstaan. Jan van Leiden beseft dat Rothmann in Münster dit moet horen. Münster is die hemelse stad! Marijtje ziet de bui al hangen: haar man zal opnieuw op pad gaan om de wereld elders in plaats van thuis te verbeteren.
In Münster heeft de protestgroep van Rothmann en Knipperdollinck succes geboekt. Ze hebben de katholieke troepen de stad uit weten te jagen. De groep uit Leiden heeft zich bij hen gevoegd. Ze vieren de overwinning. Jan Matthijsz, de man die alles voorzag, wordt enthousiast gehuldigd. Mensen delen hun bezittingen, gekluisterde nonnen worden bevrijd en een beeldenstorm is op handen. De stem- ming slaat om als Jan Matthijsz predikt dat allen verdoemd zijn. Maar Rothmann herinnert Jan Matthijsz aan zijn eigen woorden: wie zich opnieuw laat dopen behoort tot de uitverkorenen. Fanatiek verenigt het volk zich in het idee van een zuiverende doop.
De katholieken belegeren de stad. Jan Matthijsz, overtuigd dat hij de hand van God is, doet – alleen – een uitval. Hij wordt direct doodgeschoten.
Met brood en spelen wordt het volk tevreden gehouden. De blinde ziener Dusentschuer wordt voor het volk gebracht. Hij had een visioen waarin God Jan van Leiden als koning aanwees, met Dieuwer als koningin. Jan zegt dat hij dit ook droomde. Het kroningsfeest kan beginnen, maar wordt verstoord een gezant van de bisschop die een ultimatum stelt. Jan zegt dat God hem echter al een ander tijdstip heeft genoemd: de Heer zal met Pasen bij zijn volgelingen in Münster terugkeren op aarde. De gezant wordt weggejaagd.
Jan vuurt het volk aan om de heidense vijand de oorlog te verklaren. De vrouwen moeten in die strijd voorop. Jan voert polygamie in, om het leger van 144.000 tot stand te kunnen brengen – het aantal uitverkorenen waarover de Bijbel spreekt.
Tweede deel
Maanden later. Het beleg is verstikkend, het voedsel raakt op. Noch de Messias, noch hulptroepen van buiten zijn op komen dagen. Jan vraagt zich af of God zijn volgers wel steunt. Hij zegt tegen Rothmann dat ze de eindstrijd zelf zullen moeten ontketenen. Een geboeide vrouw, Elisabeth Wandscherer, wordt binnen gebracht. Ze weigert gedwongen te trouwen. Knipperdollinck wil haar straffen; Dieuwer pleit voor mededogen. Koning Jan combineert beide wensen: hij neemt haar zelf tot vrouw, zijn zeventiende. Dieuwer wijst Jan er op hoe ver hij verwijderd is geraakt van de oorspronkelijke idealen die ze in Leiden deelden. Jan wijst Dieuwer op háár hypocrisie: ze geniet immers van haar bevoorrechte leven als koningin. Na een ruzie blijft Dieuwer alleen achter en beschouwt haar lot.
Gresbeck beschrijft in een brief aan de bisschop de schrijnende honger in de stad, en vraagt hem om de stad te ontzetten.
Koning Jan doet er alles aan het volk aan zijn zijde te houden. Met geweld, maar ook door het gemoed op te krikken. Hij organiseert een parodie-mis. De katholieke mis, waarin het ‘echte’ vlees en bloed van Christus wordt geconsumeerd, wordt belachelijk gemaakt. In een paganistisch offerritueel brengen alle burgers de laatste eetbare waren in de stad naar het altaar. Knipperdollinck steelt de show met een heus ‘Lam Gods’. Als hij zijn copieuze scho- tel onthult slaat de stemming echter om. Jan dwingt de Münsteranen om feest te blijven vieren. Hij beseft dat de Apocalyps inderdaad is gekomen, maar dat zij het zelf zijn die ten onder gaan. Jan verzinkt in een depressie. Rothmann en Dieuwer beramen een plan om samen uit de stad te ontsnappen. Ook vele burgers vluchten in wanhoop de stad uit, daarbij beschoten vanuit zowel de stad als de vijandelijke troepen. Het lukt Gresbeck om levend de bisschoppelijke troepen te bereiken. Hij vertelt hen hoe ze de stad kunnen heroveren.
De bisschop trekt de overwonnen stad in. Hij gaat in gesprek met de nog steeds depressieve ‘koning’ Jan. Jan heeft hem en de stad geruïneerd, zegt de bisschop. Jan ziet het anders: de bisschop is beroemd door zijn herovering. En Jan kan de bisschop rijk maken. Hij hoeft de wederdoperskoning slechts in een kooi tentoon te stellen en er kaartjes voor te verkopen. Jan wordt afgevoerd. De bisschop zegt het volk dat wie een wederdoper aangeeft zelf gespaard zal worden. De Münsteranen beginnen naar elkaar te wijzen. Maar ze beseffen: iedereen was medeplichtig.
In de gevangenis ontvangt Jan de kapelaan van de bisschop voor een laatste biecht. Jan zegt dat hij het verdient om tien keer gedood te worden. De kapelaan laat Jan echter dieper nadenken over zijn eigen woorden en daden.
Op het Domplein horen we de woedende menigte. De wederdoperleiders worden geketend afgevoerd, op weg naar hun executie. De bisschop heeft Jans suggestie (cynisch) overgenomen: de lijken zullen in kooien worden tentoongesteld. Gresbeck wordt vrijgelaten en afgescheept met een fooi. Met zijn verslag heeft hij het vege lijf weten te redden.
Video
Trailer J.S. Bach - die Apocalypse by OPERA2DAY & Nederlandse Bachvereniging
Kom meer te weten over Jan van Leiden in de podcastserie 'Jan van Leiden en het einde der tijden'. Hoe kijkt de cast naar hun rol? Bekijk de video-inleiding bij de voorstelling.
De biecht
Florian Sievers / Jan van Leiden
Jobst Schnibbe // Heinrich Gresbeck
James Hall / Bisschop // Bishop Franz von Waldeck
Cecilia Amancay Pastawski / Diewer Brouwersdochter
Video-inleiding
Video intro J.S. Bach - De Apocalyps
Artistiek team
Muziek Johann Sebastian Bach, Panos Iliopoulos
Libretto Thomas Höft
Scenario en regie Serge van Veggel
Muzikale leiding Hernán Schvartzman
Scenografie Herbert Janse
Lichtontwerp Uri Rapaport
Geluidsontwerp Arne Bock
Technisch producent Ronald Tebra
Kostuums Mirjam Pater
Haar & make-up Pilo Pilkes
Idee en muzikaal advies Shunske Sato
Jan van Leyden Florian Sievers, tenor
Bernhard Knipperdollinck Wolf Matthias Friedrich, bas/bariton
Bisschop / Jan Matthijsz James Hall, countertenor
Dieuwer Brouwersdochter Cecilia Amancay Pastawski, Georiga Burashko, mezzosopraan
Bernhard Rothmann Mattijs van de Woerd, bariton
Henrick Hendrickz / Jacob Dusentschuer Kaspar Kröner, Oscar Verhaar, countertenor
Claes Janssen / Gezant / Kapelaan Johannes von Siburg Wiebe-Pier Cnossen, bariton
Marijtje IJsbrandsdochter / Elisabeth Wandscherer Michaela Riener, sopraan
Heinrich Gresbeck Jobst Schnibbe, acteur
Katharina Lauren Armishaw, sopraan
Vrouw in rebelse groep (scene 3) Emilie Wijers, alt
Vriend van Jan van Leyden Mike Wijdenbosch, acteur
Hoofdman van de bisschop Freek van Zonsbeek
Soldaten van de bisschop Boris van Bochoven, Janusz Pawlak, Zweitze Zwart, Romy Nijendaal, Madhu Teunissen
Sopraan: Aldona Bartnik, Amelia Berridge, Heleen Bongenaar, Lauren Armishaw
Alt: Emilie Wijers, Oscar Verhaar, Iris Bouman, Mercè Bruguera Albello
Tenor: Joao Moreira, Emilio Aguilar, Hugo Maille, Carlos Negrín López
Bas: Matthew Baker, Bram Trouwborst, Hidde Kleikamp, Mitchell Sandler, Samuel Wong
Jan van Leyden Carlos Negrín López
Heinrich Gresbeck Martin van Duijn
Bernhard Knipperdollinck Wiebe-Pier Cnossen
Bernhard Rothmann Matthew Baker / Hidde Kleikamp
Bisschop Franz von Waldeck tba
Dieuwer Brouwersdochter Lauren Armishaw
Marijtje IJsbrandsdochter Amelia Berridge
Claes Janssen and others Hidde Kleikamp
Envoy / Priest Mitchell Sandler
Katharina Heleen Bongenaar
Viool: Cecilia Bernardini, Evgeny Sviridov, Lidewij van der Voort, Annelies van der Vegt, Andrew Wong, Sayuri Yamagata, Anneke van Haaften
Altviool: Femke Huizinga, Isabel Franenberg
Cello: Lucia Swarts
Contrabas: Robert Franenberg, Guiseppe Ciraso Cali
Viola da gamba: Mieneke van der Velden, Anna Lachegyi
Traverso: Marten Root, Doretthe Janssens, Aysha Wills
Hobo: Rodigro Lopez Paz, Katharina Verhaar
Fagot: Benny Aghassi, Hannah Voss
Trompet: Christopher Price, Amir Rabinovitz
Percussie: Marianna Soroka
Orgel, klavecimbel: Menno van Delft, Andrea Friggi
Theorbe: Mike Fentross, Regina Albanez
Lees het recensie-overzicht en de reacties van het publiek
Recensie-overzicht
Gelukkig hebben we wel de hele voorstelling af kunnen maken en dat werd gewaardeerd: “De saamhorigheid en betrokkenheid bij de productie is in alle gelederen te merken. Je kunt horen en zien dat er heel hard en integer gewerkt is om dit ‘onzalige’ project van de grond te krijgen.” (Operagazet). Onzalig? Een beetje, want een opera van Bach? Zou het kunnen? Ja, schrijft Theaterkrant: “Het verrassende is, dat Bach óók een operacomponist is.” Operagazet is door onze opera “zeer zeker overtuigd van de dramatische kracht van Bach” en vindt ook dat oude muziek profiteert van een enscenering: “de dynamiek van het toneel geeft meer dimensie, stemklank en expressie worden warmer en menselijker. Er is plezier, humor en energie.“ De Groene Amsterdammer noemt de productie “heel geraffineerd” en “indrukwekkend” en Trouw voegt toe: “Respect voor de durf” en “Op naar een mooie en uitgebreide tournee, ook al is die pas over twee jaar.”Een levendig schouwspel waarin alle elementen elkaar versterkten” (Operagazet)
“Het bizarre 16e eeuwse verhaal van Jan van Leiden was een goede keuze voor de opera die Bach nooit maakte”, volgens Concertzender. De Groene Amsterdammer kenschetst onze hoofdpersoon trefzeker als “een herkenbare man die als vurig idealist begint en als bloedige dictator eindigt.” NRC roemde “het doortimmerde scenario van regisseur Serge van Veggel.” En Operagazet schrijft: “Hulde voor librettist Thomas Höft, die met feeling voor de schrijfwijze van Bach, en voor taal, metrum, ritme, timing en drama, een mooi staaltje geleverd heeft.” De Volkskrant vond “Het radicaliseringsproces waardoor Van Leiden een theocratische despoot is geworden, maar al te herkenbaar” en Arts Talk Magazine vatte de neergang van het wederdoperskoninkrijk mooi samen: “Van Leiden’s New Jerusalem soon became Dante’s Inferno.”
Place de l’Opera schrijft dat “artistiek leider van OPERA2DAY Serge van Veggel er met zijn team opnieuw in is geslaagd een bijzonder theaterwerk te creëren. Een boeiende voorstelling die volledig past in de traditie van OPERA2DAY. Altijd verrassend, altijd op zoek naar iets nieuws.” Volgens Theaterkrant “wisselt regisseur Van Veggel vaardig grote scènes af met intieme momenten” en de Volkskrant heeft het over “visueel sterke scènes als een kroningsfeest in melkwitte gewaden en een griezelig banket met ratten op het menu.” Ook een mooie kenschets van Arts Talk Magazine: ”Serge van Veggel paints with very broad strokes and has created a stunning piece of opera.”
Toneelbeeld en aankleding konden op bijval rekenen. Zo schreef Theaterkrant: “Het draaitoneel dat het hart van de scenografie van Herbert Janse vormt, smeedt moeiteloos de scènes en ook de tijdseenheden aan elkaar.“ Op die draaischijf “ontspint zich een orgie van waanzin, geweld en schunnigheid,” zo schrijft NRC. Arts Talk Magazine gaf dit compliment: “Visually impressive […] The excellent lighting by Uri Rapaport and costumes by Mirjam Pater added to a near flawless production.”
Natuurlijk werd er veel geschreven over de muziek, van Bach én van Panos Iliopoulos die de opera tot een geheel smeedde. “Wat moet het heerlijk zijn uit die delicatessensupermarkt van Bach’s vocale muziek te mogen kiezen. Uit die delicatessen was een indrukwekkend boeket geplukt, zorgvuldig uitgezocht en geplaatst.” (Concertzender) “Iliopoulos componeerde ook enkele volkomen eigen muzikale passages”, die zijn volgens de recensent modern “maar aldoor geworteld in de muziek van Bach. Dat levert erg mooie muzikale lijnen op, waarin barokklanken door instrumenten als viola da gamba en traverso vloeiend harmoniëren met hedendaagse muziek.” (Theaterkrant)
“Koor en orkest van de Bachvereniging zingen en spelen prachtig”, zo schreef Trouw en de Volkskrant had het over “de fantastische begeleiding door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Hernán Schvartzman.” En ook deze van Operagazet is mooi: “Het orkest onder leiding van Hernán Schvartzman omarmde de cast met warme, ronde klanken.” De NRC roemde ons gezamenlijke Bach-avontuur in het kader van het 100-jarig bestaan van de Bachvereniging: “Voor OPERA2DAY is het binnenstebuiten keren van het operagenre een vanzelfsprekendheid; het pleit voor de Nederlandse Bachvereniging […] dat ze dit project aandurft.”
De saamhorigheid van de hele cast was voelbaar, er werd met plezier gezongen en geacteerd. (Operagazet)
Mooie woorden ook voor de solisten. Theaterkrant: “Tenor Florian Sievers zet een krachtige, opruiende en heftige Jan van Leiden neer, onverzettelijk, aanvankelijk innemend, later meedogenloos.” NRC: “Florian Sievers maakt de radicalisering van een kruimeldief knap invoelbaar.” Operagazet: “Aan het eind is er plaats voor de menselijke, kwetsbare kant van Jan, wanneer hij in gesprek met de kapelaan (bariton Wiebe-Pier Cnossen) zijn zonden belijdt. Een mooi, muzikaal moment.” Deze “wanhopige biecht” vond de Groene Amsterdammer “ontroerend”.
Over bas-bariton Wolf Matthias Friedrich (Bernhard Knipperdollinck) schreef Concertzender “zeer overtuigend”, NRC “mooie rol” en Place de l’Opera “hij excelleert”. Operagazet tenslotte: “Zijn stem droeg uitstekend en acterend vlamde hij in zijn rol als bloeddorstige intrigant.”
“De aangename bariton en wat afstandelijke presentatie van Mattijs van der Woerd waren adequaat voor de rol van Bernhard Rothmann, het intellectuele brein achter de sekte” zei Operagazet en Concertzender vond hem “zeer overtuigend.”
Operagazet schreef: “Mezzosopraan Cecilia Amancay Pastawski, koningin Divara, heeft een mooie, warme stem, heel muzikaal, vooral in haar smeekbede tot God.” En “countertenor Kaspar Kröner was vocaal goed en geloofwaardig als blinde ziener Dusentschuer.” En “Sopraan Viola Blache was als Marijtje en Elisabeth vooral mooi in de hoge tessituur.” En “Acteur Jobst Schnibbe is in zijn rol van Heinrich Gresbeck een gepassioneerd verteller, die ons als ooggetuige door het verhaal loodst.”De Groene Amsterdammer vond “de geweldige koren aangrijpend.” Volgens Concertzender was “de ster het koor van de Nederlandse Bachvereniging, dat stralend en heerlijk stevig zong.” Place de l’Opera zag dat “vooral het koor de zang in dit nieuwe theaterwerk cachet geeft” en de Volkskrant stelde dat “de koordelen bijna allemaal hoogtepunten zijn.” De NRC schreef: “ze betonen zich met bevlogen acteerwerk een heus operakoor” en Operagazet meldde dat “de allereerste inzet van het koor zowaar tranen in onze ogen bracht.”
We eindigen graag met de uitsmijter van Arts Talk Magazine: “The authors of J.S. Bach – The Apocalypse should be congratulated for having created an opera which, if there is any justice, will be performed in opera houses around the world for years to come.
Publieksreacteis
Ook de toelichtingen van onze bezoekers waren ontzettend fijn om te lezen en raakte alle facetten van de voorstelling: ‘Hulde dat Opera2day in de huidige omstandigheden en met alle beperkingen dit op de planken heeft gekregen. Origineel, eigen en een indrukwekkende boodschap, groot applaus!’ De ‘uitmuntende uitvoering door koor, orkest en solisten.’ kon rekenen op veel bijval van onze bezoekers, maar ook het decor en de ‘schitterende vondsten bij de kleding’ gooiden hoge ogen.
Het totaalconcept werd tevens goed ontvangen: ‘Ik had eerder van hun een werk gezien dat goed was, maar dat ze met deze opzet (reconstructie van Bach + historisch onderwerp + actualisering naar nu) zo glansrijk zouden slagen is boven mijn verwachting.’
De kers op onze taart is als we mensen verrassen die niet per se vaak naar opera gaan. Wij geloven namelijk dat opera de toeschouwer een betekenisvolle ervaring kan geven, maar de enige die dat kan beamen, is de toeschouwer. Wij waren dan ook extra blij met de volgende reactie: ‘Ben diep en intens geraakt door deze voorstelling, in een mij toch niet evident genre (opera). Ik kan me simpelweg niet herinneren eerder zo diep geraakt te zijn door zowel libretto, als de muziek, als de uitvoering, als de enscenering. Zeer, zeer goed en van internationale kwaliteit dit.’ ‘ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten.’