Terug naar overzicht

23 jun 2016 - 12 apr 2017

Dr. Miracle’s last illusion

Dr. Miracle's last illusion

De makers van de voorstelling lieten zich inspireren door een letterlijk magisch genre: het illusionisme. We verplaatsten ons naar de tijd rondom 1900. Het leven kreeg kleur door zowel sprankelend variété als een fascinatie voor het bestaan voorbij de grens van leven en dood. De voorstelling was een coproductie met het New European Ensemble, De Dutch Don't Dance Division en de Koninklijke Schouwburg.

We volgen de ongrijpbare illusionist Dr. Miracle. Hij betovert in zijn rondreizend theater het publiek met ogenschijnlijk luchtig variété. Hij stelt de zwaartekracht en andere natuurwetten op de proef. Tijdens een van zijn voorstellingen laat zijn assistente het leven door een tragisch ongeluk. Dr. Miracle raakt volledig bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar het eeuwige licht. Hij wordt overvallen door een overweldigend verlangen om deze ervaring opnieuw te ondergaan. In zijn zoektocht neemt hij steeds nieuwe gedaanten aan, en raakt hij verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Kijken we naar lichtvoetige illusies? Of zien we een gedetailleerd verslag van een reeks gruwelijke moorden?


Dr. Miracle’s last illusion was zowel een flamboyante als een melancholische voorstelling vol suspense, waarin humor en horror niet ontbreken. Het verhaal kwam tot leven met betoverende scènes uit opera’s en balletten van Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner en Stravinsky. De voorstelling was ook een ode aan de magische genres opera en dans met hun vele, vaak tot waanzin gedreven heldinnen. Deze muzen – en slachtoffers – van Dr. Miracle werden vertolkt door de drie vocale toptalenten Martina Prins, Kristina Bitenc en Lucie Chartin en door danseres Violet Broersma van De Dutch Don’t Dance Division. Woedy Woet, meervoudig Nederlands kampioen goochelen, kroop in de huid van Dr. Miracle. Concept en regie waren in handen van Serge van Veggel, de artistiek leider van OPERA2DAY.


Over de voorstelling

Bekijk video's over de voorstelling, lees de synopsis, download het programmaboek of bekijk de lijst van het gebruikte repertoire.

Video

Trailer Dr. Miracle's last illusion

Regisseur Serge van Veggel over Dr. Miracle's last illusion

De muzen van Dr. Miracle

Synopsis

We volgen in de voorstelling de ongrijpbare illusionist Dr. Miracle. Hij betovert in zijn rondreizend theater het publiek met ogenschijnlijk luchtig variété. Hij stelt de zwaartekracht en andere natuurwetten op de proef. Tijdens een van zijn voorstellingen laat zijn assistente het leven door een tragisch ongeluk. Dr. Miracle raakt volledig bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar het eeuwige licht. Hij wordt overvallen door een overweldigend verlangen om deze ervaring opnieuw te ondergaan. In zijn zoektocht neemt hij steeds nieuwe gedaanten aan, en raakt hij verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Kijken we naar lichtvoetige illusies? Of zien we een gedetailleerd verslag van een reeks gruwelijke moorden?

Repertoire

In de voorstelling zijn onder meer (delen uit) de volgende volgende werken opgenomen:

Jacques Offenbach – Le Docteur Ox

Jacques Offenbach – Les Contes d’Hoffmann

Vincenzo Bellini – La Sonnambula

Isabelle Aboulker – Je t’aime

Giuseppe Verdi – Macbeth

Igor Stravinsky – L’Oiseau de feu

Ambroise Thomas – Hamlet

Gian Carlo Menotti – The Medium

Ernest Chausson – La Nuit

Richard Wagner – Tristan und Isolde

Programmaboek

Download het programmaboek bij de voorstelling.

 

Team

Cast & Crew

Artistiek team

Concept en regie Serge van Veggel

Muzikale leiding Hernán Schvartzman

Projectontwikkeling Alice Gubler

Dramaturgie en tekst Minnekus de Groot

Compositie en arrangementen Daniël Hamburger

Research historische opnamen Emlyn Stam, Hernán Schvartzman

Choreografie Thom Stuart (De Dutch Don’t Dance Division)

Illusies Woedy Woet

Scenografie Herbert Janse

Licht Uri Rapaport

Geluidsontwerp en soundscape Arne Bock

Technische productie Ronald Tebra

Kostuums Mirjam Pater

Kap en Grime Nienke Algra

Cast & Team

Dr. Miracle Woedy Woet

Sopraan I Lucie Chartin

Sopraan II Kristina Bitenc

Sopraan III Martina Prins

Dans Violet Broersma (De Dutch Don’t Dance Division)

Vliegwerk Femke Luyckx

Stem Dr. Miracle Tom Jansen

Roldubbel sopraan III Mieke van der Ven

 

New European Ensemble

Eerste viool Rada Ovcharova

Tweede viool Eduardo Paredes

Altviool Emlyn Stam

Cello Willem Stam

Contrabas Dobril Popdimitrov

Hobo Seung Eun

Fluit Felicia van den End

Klarinet James Meldrum

Fagot Renee Knigge

Trombone Konstantin Koev

Piano Daan Treur

Slagwerk Natalia Alvarez

Klankveld met medewerking van scholieren en participanten

 

Ondersteuning artistiek team

Assistent regisseur Femke Luyckx

Voorstellingsleider Roland Lammers van Toorenburg

Repetitoren Luba Podgayskaya, Anastasiia Kurilko

Adviezen regie Karel de Rooij

 

Understudies

Sopraan I Vera Hiltbrunner

Sopraan II Marta Loncar

Sopraan III Jannelieke Schmidt

Dans Femke Luyckx

 

Productieteam

Projectleiding Alice Gubler

Productieleiding Rodney Verhoeven

Stage productie Rian de Bruijn, Sanne van der Velde, Jossie van Dongen

Eerste inspicient Ronald Tebra

Techniek Thomas van Brink, Lucas de Groen, Mike Willemsen, Leroy van der Spek, Amber van Stallenberg

Changeurs decor Lisa Dale, Romain Touron, David Teekens

Lichttechniek Peter Peereboom, Ramuntxo Stoete

Geluidtechniek Arne Bock

Kleedster Karianne Hoenderkamp

Assistent kleedster Heleen de Bruïne *, Nicole Piccinno *, Vonne van Zant *

Kap en grime Marissa Coster

Boventiteling Matthias Koneçny

Bediening boventiteling Wim Goris *, Kees Brinkers *

Productie decor De man met de hamer (Maarten Smids, Berd Visscher, Rienk Krikke, Matthijs Botke), Bossinade lightworks ( Bas Bossinade), All-Illusions (Rene van Tuijl), Decoratelier Petruk (Fred Hoppener), Theatex (Astrid Wiggers), Phlippo Nederland (Jeroen van Oirschot)

Productie kostuums Hermien Hollander, Atelier van het Nationale Toneel

Lichtapparatuur Peter Peereboom

Geluidsapparatuur Gijs Kater, Kater Audio Techniek

 

Marketing & Communicatie

Coördinatie marketing Jackie van der Vlis

Programmakrant en teksten Dimitri van der Werf

Vertalingen Agnes de Wit*

Fotografie campagnebeelden Henk Bleeker

Scènefotografie Morten den Boer

Trailer en films Joris-Jan Bos

Grafisch ontwerp Shilpi Ahmed-van der Pool

Inleidingen Philip Ruitenberg

Relatiemanagement Carla Voorendonk

 

Educatie

Coördinatie educatie Mieke van der Ven

Stage educatie Anja van den Bos

Workshopdocenten Niels van Laar, Willem van den Andel, Marrit Bausch, Daphne van Ommen

 

Fondsenwerving

B&D Funding: Brenda Dirkse, Dirk Evers, Daniek Cappetijn

 

Tourneeplanning

Senf Theaterpartners: Chris Bergwerff, Linda Terlaak, Huub van den Heuvel

 

The Dutch Don’t Dance Division

Artistieke leiding Thom Stuart, Rinus Sprong

Zakelijke leiding Berend Dikkers

Company manager Charlie dos Reis Borges Rodrigues

Marketing en publiciteit Sofie den Dulk

 

New European Ensemble

Artistieke leiding Emlyn Stam

Zakelijke leiding Onno Ephraim

Assistent zakelijke leiding Lisa van Winden

Publiciteit Dimitri van der Werf

 

Koninklijke Schouwburg 

Directie Simon van Driel

Hoofd marketing Elke Smelt

Marketing Frerick de Haan, Daphne Browne, Rio van der Oest

Hoofd techniek Alphons Verhallen

Programmeur Marijtje Pronk

Publieksbegeleiding en horeca Gonny Hogervorst

 

Randprogrammering Koninklijke Schouwburg

Conceptontwikkeling Serge van Veggel, Désirée Achterkamp, Alice Gubler, Michael Häfliger, Femke Luyckx

Met dank aan Karel de Rooij, Krijn van Driel

 

Circustent en foyers

Acteur Zweitze Zwart

Zangeressen Vera Hiltbrunner, Marta Loncar, Jannelieke Schmidt

 

Paul Steenbergenfoyer

Thereminspeler Thorwald Jorgenson, Marieke van der Heyden

Toverlantaarns Henk Doelman Kranenburg, Robert te Pas (Toverlantaarn Museum)

 

Damesfoyer

Dans Michael Häfliger (choreografie), Olga Markari

 

Koning Willem I foyer

Violiste Isobel Wamelink

Acteur Lorris Eichinger

 

Productieleider en vormgeving Désirée Achterkamp

Coördinatie Koninklijke Schouwburg Alphons Verhallen

Techniek Maus Hendriks

Licht Lex Verkade

Publieksbegeleiding en programmaverkoop Jannet Bikker*, Cristiana Kat*, Lia Laaper*, Liesbeth Mulder*, Hanne van Oorschot*, Hanna Samson*, Barbara Somers*, Rob Stinis*

Pers en publiek

Lees een overzicht van de recensie en bekijk de reacties van het publiek

Video

Publieksreacties op de première

Recensie-overzicht

In april 2017 werd na 30 voorstellingen de tournee van Dr. Miracle’s last illusion beeindigd. Niet eerder werden zoveel voorstellingen van een productie door OPERA2DAY gespeeld. De reacties van pers en publiek waren vrijwel unaniem enthousiast. 'Spectaculair' schreef de Volkskrant, 'een hit' schreef de Theaterkrant. Een overzicht.

In De Volkskrant verscheen een vier-sterren-recensie. Recensent Patrick van de Hanenberg heeft veel waardering voor de manier waarop regisseur Serge van Veggel opera en illusionisme laat samensmelten tot magisch muziektheater. Hij noemt het ‘artistieke fusion op hoog niveau’ en concludeert dat Dr. Miracle de ‘meest toegankelijke en spectaculaire’ voorstelling is die OPERA2DAY tot nu toe op de planken heeft gebracht. Zelfs publiek dat nerveus kan worden van al te veel operadiva’s op het toneel, zo schrijft hij, ‘wordt gevangen door de combinatie van het indrukwekkende illusionisme van Woedy Woet, met dromerige dans en krachtige sopranen.’

De Theaterkrant deelt eveneens vier sterren uit en noemt Dr. Miracle zelfs ‘een hit’. Ook recensent Dick van Teijlingen prijst Serge van Veggel: ‘Hij laat zich inspireren door zijn fascinatie voor illusionisme en de sfeer en muziek van het einde van de negentiende eeuw…..en maakt daar een oog- en oorstrelende mix van.’ Het toneelbeeld valt bij hem in goede aarde: ‘De decors van Herbert Janse zien er schitterend uit!’ Hij heeft bovendien veel waardering voor de muziek in de voorstelling. In navolging van achttiende-eeuwse pasticcio’s gaan in Dr. Miracle fragmenten uit opera‘s en balletten van Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner en Stravinsky op in een nieuw geheel. Volgens De Theaterkrant is het een ‘interessant gekozen keur aan aria’s en duetten.’ Dick van Teijlingen is onder de indruk van het ‘prima spelende New European Ensemble’ en de sopranen: ‘Lucie Chartin zorgt voor spetterend lichtvoetig vocaal vuurwerk. Ze schittert bijvoorbeeld in spel en zang als de zingende pop Olympia uit Hoffmans vertellingen van Jacques Offenbach … Kristina Bitenc is mooi ingetogen en gevoelig in het lyrisch-klagende Ah! Non credea mirarti uit Bellini’s La sonnambula.’ En ‘Violet Broersma van De Dutch Don’t Dance Division danst zwierige choreografieën.’Kleurrijk en ingenieus

Peter van der Lint van Trouw waardeert Dr. Miracle als een ‘kleurrijke en soepel lopende voorstelling.’ Met Woedy Woet is een internationaal bekroond illusionist aangetrokken om in de huid van Dr. Miracle te kruipen. Dat resulteert volgens Van der Lint in ‘geweldige en ingenieuze goochelacts, mooi uitgevoerd door Woedy Woet.’ Het New European Ensemble en de drie sopranen hebben zich laten inspireren door historische opnames op 78 toerenplaten om met dezelfde vrijheid te kunnen musiceren als hun collega’s van rond 1900. Enkele van die opnames zijn ook in de voorstelling te beluisteren. Aan het slot van de voorstelling klinkt  ‘een fragment van Lili Lehmann in Wagners Liebestod, mooi vergaand in de live zang van Martina Prins. Goed gedaan’.Aansprekend muziektheater en muzikaal zeer goed.

Floris Don van de NRC prijst Dr. Miracle als ‘aansprekend muziektheater’ en heeft veel waardering voor de muziek. ‘Drie prima sopranen worden door het gloeiende New European Ensemble begeleid’

Ferdi de Lange van FerdiBlog bezocht ook de première van Dr. Miracle’s last illusion. In een vier-sterren-recensie constateert hij: ‘Prachtige decors maken duidelijk dat de makers zich er niet makkelijk vanaf hebben gemaakt’. Daardoor voelt de voorstelling ook daadwekelijk als ‘1900’ aan.’ Ook hij is onder de indruk van de ‘uitstekende sopranen’ en vindt het New European Ensemble ‘muzikaal zeer goed.’Gaat dat zien!

Ook het webmagazine Place de l’Opera is enthousiast over de drie sopranen: ‘In Dr. Miracle’s last illusion is er vocaal veel te genieten … Chartin zette een schitterende Olympia neer en Bitenc een mooie dochter in Menotti’s Medium. Martina Prins gaf overtuigend gestalte aan haar Lady Macbeth-personage.’ De operascènes krijgen in de voorstelling een nieuwe context. Recensent Peter Franken schrijft: ‘Dr. Miracle verschijnt als psychiater en weet een vrouwelijke patiënt door hypnose ervan te overtuigen dat ze hem heeft vermoord. Prachtig gevonden is de muzikale ondersteuning van deze scène: de aria Una macchia van Verdi’s Lady Macbeth.’ Dat illusionist Woedy Woedy zijn  zinsbegoochelende acts ‘zeer overtuigend en bekwaam’ kan uitvoeren, is mede te danken aan de toneeltechniek: ‘Die was zeer goed verzorgd. Zozeer dat de capriolen die met de verschillende dames werden uitgehaald er absoluut levensecht uitzagen’. Place de l’Opera concludeert: ‘OPERA2DAY heeft zich met deze productie opnieuw bewezen als talentvolle nieuwkomer in het Nederlandse operalandschap. Of eigenlijk is men die status inmiddels wel ontstegen en is er sprake van een gevestigd ensemble. Dat men die positie heeft weten te verwerven in het huidige tijdsgewricht, duidt op groot enthousiasme, veel talent en een enorm doorzettingsvermogen … ‘gaat dat zien, gaat dat zien’.

Reacties uit het publiek

Het publiek uitte zijn enthousiasme niet alleen in staande ovaties en bravogroep. Onze mailbox stroomde vol met fanmail. Dit is een kleine compilatie: ‘Prachtige muziek, geweldig gezongen en voortreffelijk geregisseerd. Zeer de moeite waard.’ – ‘Visueel prachtig.’ – ‘Voorprogramma heel indrukwekkend’ – ‘Mooie combinatie van amusement, opera en illusionisme.’ – ‘Adembenemend geweldig!’ – ‘Mooie samensmelting van verschillende genres. De muziek was prachtig!’ – ‘Een heel origineel idee, prachtig uitgevoerd, een spektakel om trots op te zijn.’ – ‘Grote fantasie en bevlogen artiesten, fantastische stemmen en uitstekende prestatie zorgden voor een groot belevenis.’ – ‘Hartbrekend mooi.’ – ‘De muziek zoog je mee in de voorstelling. Wat een inspirerend onderwerp: de Dood! – ‘Prachtig in veel zo niet alle opzichten. Zang en muziek, heel heel mooi. Knappe techniek. Mooi verhaal en verbeelding daarvan. Ontroerende finale.’ – ‘Nog nooit naar een operavoorstelling geweest, maar deze combinatie vond ik erg leuk Genoten van de inleiding, de entourage in de schouwburg en natuurlijk de voorstelling zelf.’ – ‘Heel onderhoudend. Echt miraculeus, spannend. Mooie zang en dans. Adembenemend.’ – ‘Ik heb alle voorstellingen van opera2day gezien en deze overtreft (wederom) alle verwachtingen.’ – ‘Ik vond de verdwijningsacts en zangeressen, speciaal Olympia, geweldig.’ – ‘Orkest in ‘de bak bescheiden van omvang, maar luisterrijk!’ – ‘Indrukwekkend, boeiend van de eerste tot de laatste minuut, heel erg goed gemaakt en gebracht.’ – ‘De muziek was prachtig en ook prachtig uitgevoerd door het New European Ensemble en de zangeressen!’ – ‘Fantastisch concept prachtige decors, leuke binnenkomst met die kleine sfeerbeelden in de diverse salons. Paste allemaal perfect om in de stemming te komen. On Nederlands goed!!’.

Beeld

Bekijk de scenefoto's en de teaser

Teaser

https://youtu.be/7_izJY2y5VE

Teaser Dr. Miracle's last illusion