Over de voorstelling
Bekijk video's over de voorstelling, lees de synopsis, download het programmaboek of bekijk de lijst van het gebruikte repertoire.
23 jun 2016 - 12 apr 2017
We volgen de ongrijpbare illusionist Dr. Miracle. Hij betovert in zijn rondreizend theater het publiek met ogenschijnlijk luchtig variété. Hij stelt de zwaartekracht en andere natuurwetten op de proef. Tijdens een van zijn voorstellingen laat zijn assistente het leven door een tragisch ongeluk. Dr. Miracle raakt volledig bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar het eeuwige licht. Hij wordt overvallen door een overweldigend verlangen om deze ervaring opnieuw te ondergaan. In zijn zoektocht neemt hij steeds nieuwe gedaanten aan, en raakt hij verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Kijken we naar lichtvoetige illusies? Of zien we een gedetailleerd verslag van een reeks gruwelijke moorden?
Dr. Miracle’s last illusion was zowel een flamboyante als een melancholische voorstelling vol suspense, waarin humor en horror niet ontbreken. Het verhaal kwam tot leven met betoverende scènes uit opera’s en balletten van Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner en Stravinsky. De voorstelling was ook een ode aan de magische genres opera en dans met hun vele, vaak tot waanzin gedreven heldinnen. Deze muzen – en slachtoffers – van Dr. Miracle werden vertolkt door de drie vocale toptalenten Martina Prins, Kristina Bitenc en Lucie Chartin en door danseres Violet Broersma van De Dutch Don’t Dance Division. Woedy Woet, meervoudig Nederlands kampioen goochelen, kroop in de huid van Dr. Miracle. Concept en regie waren in handen van Serge van Veggel, de artistiek leider van OPERA2DAY.
Bekijk video's over de voorstelling, lees de synopsis, download het programmaboek of bekijk de lijst van het gebruikte repertoire.
Video
Trailer Dr. Miracle's last illusion
Regisseur Serge van Veggel over Dr. Miracle's last illusion
De muzen van Dr. Miracle
Synopsis
We volgen in de voorstelling de ongrijpbare illusionist Dr. Miracle. Hij betovert in zijn rondreizend theater het publiek met ogenschijnlijk luchtig variété. Hij stelt de zwaartekracht en andere natuurwetten op de proef. Tijdens een van zijn voorstellingen laat zijn assistente het leven door een tragisch ongeluk. Dr. Miracle raakt volledig bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar het eeuwige licht. Hij wordt overvallen door een overweldigend verlangen om deze ervaring opnieuw te ondergaan. In zijn zoektocht neemt hij steeds nieuwe gedaanten aan, en raakt hij verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Kijken we naar lichtvoetige illusies? Of zien we een gedetailleerd verslag van een reeks gruwelijke moorden?
Repertoire
In de voorstelling zijn onder meer (delen uit) de volgende volgende werken opgenomen:
Jacques Offenbach – Le Docteur Ox
Jacques Offenbach – Les Contes d’Hoffmann
Vincenzo Bellini – La Sonnambula
Isabelle Aboulker – Je t’aime
Giuseppe Verdi – Macbeth
Igor Stravinsky – L’Oiseau de feu
Ambroise Thomas – Hamlet
Gian Carlo Menotti – The Medium
Ernest Chausson – La Nuit
Richard Wagner – Tristan und Isolde
Programmaboek
Download het programmaboek bij de voorstelling.
Cast & Crew
Concept en regie Serge van Veggel
Muzikale leiding Hernán Schvartzman
Projectontwikkeling Alice Gubler
Dramaturgie en tekst Minnekus de Groot
Compositie en arrangementen Daniël Hamburger
Research historische opnamen Emlyn Stam, Hernán Schvartzman
Choreografie Thom Stuart (De Dutch Don’t Dance Division)
Illusies Woedy Woet
Scenografie Herbert Janse
Licht Uri Rapaport
Geluidsontwerp en soundscape Arne Bock
Technische productie Ronald Tebra
Kostuums Mirjam Pater
Kap en Grime Nienke Algra
Dr. Miracle Woedy Woet
Sopraan I Lucie Chartin
Sopraan II Kristina Bitenc
Sopraan III Martina Prins
Dans Violet Broersma (De Dutch Don’t Dance Division)
Vliegwerk Femke Luyckx
Stem Dr. Miracle Tom Jansen
Roldubbel sopraan III Mieke van der Ven
Eerste viool Rada Ovcharova
Tweede viool Eduardo Paredes
Altviool Emlyn Stam
Cello Willem Stam
Contrabas Dobril Popdimitrov
Hobo Seung Eun
Fluit Felicia van den End
Klarinet James Meldrum
Fagot Renee Knigge
Trombone Konstantin Koev
Piano Daan Treur
Slagwerk Natalia Alvarez
Klankveld met medewerking van scholieren en participanten
Assistent regisseur Femke Luyckx
Voorstellingsleider Roland Lammers van Toorenburg
Repetitoren Luba Podgayskaya, Anastasiia Kurilko
Adviezen regie Karel de Rooij
Sopraan I Vera Hiltbrunner
Sopraan II Marta Loncar
Sopraan III Jannelieke Schmidt
Dans Femke Luyckx
Projectleiding Alice Gubler
Productieleiding Rodney Verhoeven
Stage productie Rian de Bruijn, Sanne van der Velde, Jossie van Dongen
Eerste inspicient Ronald Tebra
Techniek Thomas van Brink, Lucas de Groen, Mike Willemsen, Leroy van der Spek, Amber van Stallenberg
Changeurs decor Lisa Dale, Romain Touron, David Teekens
Lichttechniek Peter Peereboom, Ramuntxo Stoete
Geluidtechniek Arne Bock
Kleedster Karianne Hoenderkamp
Assistent kleedster Heleen de Bruïne *, Nicole Piccinno *, Vonne van Zant *
Kap en grime Marissa Coster
Boventiteling Matthias Koneçny
Bediening boventiteling Wim Goris *, Kees Brinkers *
Productie decor De man met de hamer (Maarten Smids, Berd Visscher, Rienk Krikke, Matthijs Botke), Bossinade lightworks ( Bas Bossinade), All-Illusions (Rene van Tuijl), Decoratelier Petruk (Fred Hoppener), Theatex (Astrid Wiggers), Phlippo Nederland (Jeroen van Oirschot)
Productie kostuums Hermien Hollander, Atelier van het Nationale Toneel
Lichtapparatuur Peter Peereboom
Geluidsapparatuur Gijs Kater, Kater Audio Techniek
Coördinatie marketing Jackie van der Vlis
Programmakrant en teksten Dimitri van der Werf
Vertalingen Agnes de Wit*
Fotografie campagnebeelden Henk Bleeker
Scènefotografie Morten den Boer
Trailer en films Joris-Jan Bos
Grafisch ontwerp Shilpi Ahmed-van der Pool
Inleidingen Philip Ruitenberg
Relatiemanagement Carla Voorendonk
Coördinatie educatie Mieke van der Ven
Stage educatie Anja van den Bos
Workshopdocenten Niels van Laar, Willem van den Andel, Marrit Bausch, Daphne van Ommen
B&D Funding: Brenda Dirkse, Dirk Evers, Daniek Cappetijn
Senf Theaterpartners: Chris Bergwerff, Linda Terlaak, Huub van den Heuvel
Artistieke leiding Thom Stuart, Rinus Sprong
Zakelijke leiding Berend Dikkers
Company manager Charlie dos Reis Borges Rodrigues
Marketing en publiciteit Sofie den Dulk
Artistieke leiding Emlyn Stam
Zakelijke leiding Onno Ephraim
Assistent zakelijke leiding Lisa van Winden
Publiciteit Dimitri van der Werf
Directie Simon van Driel
Hoofd marketing Elke Smelt
Marketing Frerick de Haan, Daphne Browne, Rio van der Oest
Hoofd techniek Alphons Verhallen
Programmeur Marijtje Pronk
Publieksbegeleiding en horeca Gonny Hogervorst
Conceptontwikkeling Serge van Veggel, Désirée Achterkamp, Alice Gubler, Michael Häfliger, Femke Luyckx
Met dank aan Karel de Rooij, Krijn van Driel
Acteur Zweitze Zwart
Zangeressen Vera Hiltbrunner, Marta Loncar, Jannelieke Schmidt
Thereminspeler Thorwald Jorgenson, Marieke van der Heyden
Toverlantaarns Henk Doelman Kranenburg, Robert te Pas (Toverlantaarn Museum)
Dans Michael Häfliger (choreografie), Olga Markari
Violiste Isobel Wamelink
Acteur Lorris Eichinger
Productieleider en vormgeving Désirée Achterkamp
Coördinatie Koninklijke Schouwburg Alphons Verhallen
Techniek Maus Hendriks
Licht Lex Verkade
Publieksbegeleiding en programmaverkoop Jannet Bikker*, Cristiana Kat*, Lia Laaper*, Liesbeth Mulder*, Hanne van Oorschot*, Hanna Samson*, Barbara Somers*, Rob Stinis*
Lees een overzicht van de recensie en bekijk de reacties van het publiek
Video
Publieksreacties op de première
Recensie-overzicht
In De Volkskrant verscheen een vier-sterren-recensie. Recensent Patrick van de Hanenberg heeft veel waardering voor de manier waarop regisseur Serge van Veggel opera en illusionisme laat samensmelten tot magisch muziektheater. Hij noemt het ‘artistieke fusion op hoog niveau’ en concludeert dat Dr. Miracle de ‘meest toegankelijke en spectaculaire’ voorstelling is die OPERA2DAY tot nu toe op de planken heeft gebracht. Zelfs publiek dat nerveus kan worden van al te veel operadiva’s op het toneel, zo schrijft hij, ‘wordt gevangen door de combinatie van het indrukwekkende illusionisme van Woedy Woet, met dromerige dans en krachtige sopranen.’
De Theaterkrant deelt eveneens vier sterren uit en noemt Dr. Miracle zelfs ‘een hit’. Ook recensent Dick van Teijlingen prijst Serge van Veggel: ‘Hij laat zich inspireren door zijn fascinatie voor illusionisme en de sfeer en muziek van het einde van de negentiende eeuw…..en maakt daar een oog- en oorstrelende mix van.’ Het toneelbeeld valt bij hem in goede aarde: ‘De decors van Herbert Janse zien er schitterend uit!’ Hij heeft bovendien veel waardering voor de muziek in de voorstelling. In navolging van achttiende-eeuwse pasticcio’s gaan in Dr. Miracle fragmenten uit opera‘s en balletten van Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner en Stravinsky op in een nieuw geheel. Volgens De Theaterkrant is het een ‘interessant gekozen keur aan aria’s en duetten.’ Dick van Teijlingen is onder de indruk van het ‘prima spelende New European Ensemble’ en de sopranen: ‘Lucie Chartin zorgt voor spetterend lichtvoetig vocaal vuurwerk. Ze schittert bijvoorbeeld in spel en zang als de zingende pop Olympia uit Hoffmans vertellingen van Jacques Offenbach … Kristina Bitenc is mooi ingetogen en gevoelig in het lyrisch-klagende Ah! Non credea mirarti uit Bellini’s La sonnambula.’ En ‘Violet Broersma van De Dutch Don’t Dance Division danst zwierige choreografieën.’Kleurrijk en ingenieus
Peter van der Lint van Trouw waardeert Dr. Miracle als een ‘kleurrijke en soepel lopende voorstelling.’ Met Woedy Woet is een internationaal bekroond illusionist aangetrokken om in de huid van Dr. Miracle te kruipen. Dat resulteert volgens Van der Lint in ‘geweldige en ingenieuze goochelacts, mooi uitgevoerd door Woedy Woet.’ Het New European Ensemble en de drie sopranen hebben zich laten inspireren door historische opnames op 78 toerenplaten om met dezelfde vrijheid te kunnen musiceren als hun collega’s van rond 1900. Enkele van die opnames zijn ook in de voorstelling te beluisteren. Aan het slot van de voorstelling klinkt ‘een fragment van Lili Lehmann in Wagners Liebestod, mooi vergaand in de live zang van Martina Prins. Goed gedaan’.Aansprekend muziektheater en muzikaal zeer goed.
Floris Don van de NRC prijst Dr. Miracle als ‘aansprekend muziektheater’ en heeft veel waardering voor de muziek. ‘Drie prima sopranen worden door het gloeiende New European Ensemble begeleid’
Ferdi de Lange van FerdiBlog bezocht ook de première van Dr. Miracle’s last illusion. In een vier-sterren-recensie constateert hij: ‘Prachtige decors maken duidelijk dat de makers zich er niet makkelijk vanaf hebben gemaakt’. Daardoor voelt de voorstelling ook daadwekelijk als ‘1900’ aan.’ Ook hij is onder de indruk van de ‘uitstekende sopranen’ en vindt het New European Ensemble ‘muzikaal zeer goed.’Gaat dat zien!
Ook het webmagazine Place de l’Opera is enthousiast over de drie sopranen: ‘In Dr. Miracle’s last illusion is er vocaal veel te genieten … Chartin zette een schitterende Olympia neer en Bitenc een mooie dochter in Menotti’s Medium. Martina Prins gaf overtuigend gestalte aan haar Lady Macbeth-personage.’ De operascènes krijgen in de voorstelling een nieuwe context. Recensent Peter Franken schrijft: ‘Dr. Miracle verschijnt als psychiater en weet een vrouwelijke patiënt door hypnose ervan te overtuigen dat ze hem heeft vermoord. Prachtig gevonden is de muzikale ondersteuning van deze scène: de aria Una macchia van Verdi’s Lady Macbeth.’ Dat illusionist Woedy Woedy zijn zinsbegoochelende acts ‘zeer overtuigend en bekwaam’ kan uitvoeren, is mede te danken aan de toneeltechniek: ‘Die was zeer goed verzorgd. Zozeer dat de capriolen die met de verschillende dames werden uitgehaald er absoluut levensecht uitzagen’. Place de l’Opera concludeert: ‘OPERA2DAY heeft zich met deze productie opnieuw bewezen als talentvolle nieuwkomer in het Nederlandse operalandschap. Of eigenlijk is men die status inmiddels wel ontstegen en is er sprake van een gevestigd ensemble. Dat men die positie heeft weten te verwerven in het huidige tijdsgewricht, duidt op groot enthousiasme, veel talent en een enorm doorzettingsvermogen … ‘gaat dat zien, gaat dat zien’.
Het publiek uitte zijn enthousiasme niet alleen in staande ovaties en bravogroep. Onze mailbox stroomde vol met fanmail. Dit is een kleine compilatie: ‘Prachtige muziek, geweldig gezongen en voortreffelijk geregisseerd. Zeer de moeite waard.’ – ‘Visueel prachtig.’ – ‘Voorprogramma heel indrukwekkend’ – ‘Mooie combinatie van amusement, opera en illusionisme.’ – ‘Adembenemend geweldig!’ – ‘Mooie samensmelting van verschillende genres. De muziek was prachtig!’ – ‘Een heel origineel idee, prachtig uitgevoerd, een spektakel om trots op te zijn.’ – ‘Grote fantasie en bevlogen artiesten, fantastische stemmen en uitstekende prestatie zorgden voor een groot belevenis.’ – ‘Hartbrekend mooi.’ – ‘De muziek zoog je mee in de voorstelling. Wat een inspirerend onderwerp: de Dood! – ‘Prachtig in veel zo niet alle opzichten. Zang en muziek, heel heel mooi. Knappe techniek. Mooi verhaal en verbeelding daarvan. Ontroerende finale.’ – ‘Nog nooit naar een operavoorstelling geweest, maar deze combinatie vond ik erg leuk Genoten van de inleiding, de entourage in de schouwburg en natuurlijk de voorstelling zelf.’ – ‘Heel onderhoudend. Echt miraculeus, spannend. Mooie zang en dans. Adembenemend.’ – ‘Ik heb alle voorstellingen van opera2day gezien en deze overtreft (wederom) alle verwachtingen.’ – ‘Ik vond de verdwijningsacts en zangeressen, speciaal Olympia, geweldig.’ – ‘Orkest in ‘de bak bescheiden van omvang, maar luisterrijk!’ – ‘Indrukwekkend, boeiend van de eerste tot de laatste minuut, heel erg goed gemaakt en gebracht.’ – ‘De muziek was prachtig en ook prachtig uitgevoerd door het New European Ensemble en de zangeressen!’ – ‘Fantastisch concept prachtige decors, leuke binnenkomst met die kleine sfeerbeelden in de diverse salons. Paste allemaal perfect om in de stemming te komen. On Nederlands goed!!’.
Bekijk de scenefoto's en de teaser
Teaser
Teaser Dr. Miracle's last illusion
Scenefoto's