OPERA2DAY

woensdag 13 april 2022

Zwitserse pers prijst “opzienbarende” Vivaldi-opera: “Kan verslavend werken!”

Zwitserse pers prijst “opzienbarende” Vivaldi-opera: “Kan verslavend werken!”

Les Liaisons Dangereuses, OPERA2DAY’s eerste Europese coproductie, ging onlangs in première in het 18e eeuwse baroktheater van Solothurn (Zwitserland). In 2019 kon de opera op veel bijval rekenen van zowel pers als publiek in Nederland, maar wij waren natuurlijk heel benieuwd of dit ook het geval was in Zwitserland.

Vivaldi’s operamuziek ‘maakt furore’ in Zwitserland.

Les Liaisons Dangereuses, OPERA2DAY’s eerste Europese coproductie, ging onlangs in première in het 18e eeuwse baroktheater van Solothurn (Zwitserland). In 2019 kon de opera op veel bijval rekenen van zowel pers als publiek in Nederland, maar wij waren natuurlijk heel benieuwd of dit ook het geval was in Zwitserland.

En jawel, scenarist en regisseur Serge van Veggel en zijn team mogen trots zijn op het resultaat, volgens Der Stimme der Kritik: “een eigentijdse opera in barokke gedaante […], die alle ingrediënten voor opzwepend muziektheater combineert: virtuoze muziek, passie, jaloezie, verraad en dood.” Het werk ‘charmeert eerst, boeit daarna en overweldigd tot slot’. ‘Wie spannend theater verwacht, wordt optimaal bediend’ schrijft de Online Merker. De “opzienbarende” productie laat volgens de Solothurner Zeitung Vivaldi’s operamuziek ‘in één klap opnieuw furore maken” op de Zwitserse bühne.

De muziek van Vivaldi, en het nieuwe libretto van Stefano Simone Pintor werden muzikaal tot een geheel gesmeed door de Italiaanse componist én barokspecialist Vanni Moretto. Dat viel in de smaak: “In de loop van het spel der intriges op het podium verandert de muziek. Tegen het einde vloeien Moretto's frisse, brutale intermezzo's zelfs over in Vivaldi's composities. De barokmuziek is in het heden aangekomen.” (Bieler Tagblatt)

“Vivaldi-drift en seks als machtsmiddel voor gemene intriges vormen de essentie van deze nieuwe opera.” (Solothurner Zeitung)

De “fraaie, geraffineerde en razendsnel transformerende toneelbeelden” van Herbert Janse konden zich volgens Der Stimme der Kritik meten met de muzikale opzet. “Hoe slim de decorontwerper en regisseur gebruik maken van de scenische taal wordt duidelijk in de 7e en laatste akte”, waar de barokke wereld ineens stort. “Deze ensceneringsmethode mag "denken in grote bogen" worden genoemd.” De “originele” kostuums (Solothurner Zeitung) van Mirjam Pater tekenen de karakters “met veel gevoel” (Online Merker).

Loftuitingen van onder meer de Online Merker voor de zangers. “Candida Guida als Marquise de Merteuil fascineert met haar donkere coloraturen”, “Ingeborg Bröcheler als Vicomte de Valmont vormt met haar prachtige diepe en hoge tonen een aantrekkelijk contrast” en “Maayan Licht als Danceny onderscheidt zich met kristalheldere hoge tonen en vloeiende ornamenten”. Inès Berlet (“sterke toneelprésence en edele stemvoering”) en Marion Grange (“een jeugdig frisse sopraan”), overtuigen als de vrouwen die slachtoffer worden van Valmont en Merteuil. 

Der Stimme der Kritik prees tot slot de begeleiding van het Biel Solothurn Symfonie Orkest, onder leiding van Facundo Agudin: “Het orkest realiseerde de partituur met zoveel toewijding, precisie en schoonheid dat alleen al de orkestrale kant de waarschuwing verdient: "Kan verslavend werken".

Les Liaisons Dangereuses, een coproductie met Theater Orchester Biel Solothurn, is nog t/m 14 juni te zien in verschillende theaters in Zwitserland.

  • '

    In Den Haag voltrekt zich een waar mirakel

    '
  • Theaterkrant
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Check hier onze privacyverklaring.
Accepteer Weiger