OPERA2DAY

vrijdag 9 oktober 2015

Mariken in de tuin der lusten: succesvolle tournee ten einde

Mariken in de tuin der lusten: succesvolle tournee ten einde

In september werd de tournee van Mariken in de Tuin der lusten succesvol afgesloten. Met een gemiddelde zaalbezetting van 70% werden 20 voorstellingen gespeeld over heel het land. Zie hieronder de trailer, reacties van pers en publiek en klik hier voor foto's en meer mediabestanden met achtergronden.

 

Het publiek: rapportcijfer 7,8

Zondag 11 november vond in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de wereldpremière plaats van de nieuwste productie van OPERA2DAY:Mariken in de tuin der lusten. De reacties van het publiek waren direct na de première zeer enthousiast. 'Wat hebben we genoten van een indrukwekkende, beeldschone voorstelling!' schreef een bezoeker ons. 'Het is zo mooi dat het jullie gelukt is om het publiek echt open mee te krijgen met het verhaal' was een andere reactie. Unaniem waren de lovende reacties voor actrice Hannah Hoekstra, die als Mariken het middelpunt van de voorstelling vormt. Ook kwamen veel bezoekers naar ons toe om te delen hoe zeer ze waren geraakt door het ontroerende slot van de voorstelling. Dat was het geval bij een brede doorsnede van het publiek, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de reacties van de leerlingen van het Dalton Voorburg en Segbroek College, met 100 man vertegenwoordigd. De leerlingen gaven aan de voorstelling zeer bijzonder te hebben gevonden en ook bij hen waren velen waren bij het einde tot tranen geroerd. Omdat OPERA2DAY het winnen de harten van een nieuw publiek centraal stelt, ook bij een nieuw gecomponeerde opera als deze, maakt dat ons het meeste trots!.

De Koninklijke Schouwburg voerde een enquête uit na de Haagse voorstellingen. Daarin gaven de bezoekers een gemiddeld rapportcijfer van 7,8.  Een greep uit de vele reacties: 'Een mooie voorstelling, met een wisselend ritme.' - 'Super! Een fantastische mengsel van moderne en "alte" muziek; cultuur, cultuurkritiek en culturele geschiedenis; taal en toneel. De voorstelling was een prachtig middeleeuwse "morality" toneelstuk, met een moderne jas en een moderne boodschap zonder dat de een of de andere overheerst. Prachtig!' - 'Sober'  - 'Origineel, boeiend, mooi, krachtig' -  'Heel indrukwekkend. Fascinerend muziektheater. Ik droomde na het bezoek van de duivel.' 

 

'Een begeesterde, bij vlagen grandioze voorstelling' (NRC)

In de reacties van de professionals is de waardering voelbaar voor het initatief van OPERA2DAY tot het project. 'Bravo!' schrijft Trouw, dat de 'durf en moed' prijst van het gezelschap. 'Een ongelofelijke prestatie' aldus de Theaterkrant. Ook het niveau van de uitvoering wordt 'overall' geprezen. 'De uitvoering laat weinig te wensen over. Het oog wordt getrakteerd op esthetisch verantwoorde beelden en de muziek komt op hoog niveau tot klinken onder leiding van Hernán Schvartzman. Onder de zangers bevinden zich coryfeeën als Michael Chance, Jill Feldman en Julian Podger' zo schrijft de Telegraaf. Ook Trouw waardeert het het intiatief: 'gebrek aan lef kun je het nieuwe gezelschap OPERA2DAY [...] niet ontzeggen' aldus het Parool, dat Mariken een 'fraaie productie' noemt en enthousiast schrijft over de muziek van Calliope Tsoupaki. 'Tsoupaki stal in het verleden de harten van velen met haar Lucas Passie en Oidipous, oratoria die door zowel publiek als muziekkritiek hogelijk werden gewaardeerd. [...] En ze flikt het 'm weer. Opnieuw weet ze te ontroeren met tot in alle vezels melodieuze muziek die tegelijkertijd eigentijds is, maar ook een geheimzinnige tijdloosheid heeft'. 
NRC kopte: 'Nieuwe opera Mariken is soms grillig maar bij vlagen grandioos'. De krant is bijvoorbeeld zeer te spreken over de scene met de paus: 'Tsoupaki is normaliter geen humorist, maar met Van Veggels vindingrijke regie en de voortreffelijke performance van countertenor Michael Chance ontstaat een tragikomisch hoogtepunt. IJzersterk is de manier waarop Chance eventjes uit zijn stijve mantel kruipt, om geknield in zijn onderkleed een roerende meditatie over vergiffenis te zingen. Even later staat hij in vol ornaat Mariken weer te bepotelen - zoals alle mannen dat doen.' 'Bijzonder is het slot', volgens De Limburger, 'als een van de zangeressen van Capella Amsterdam [Lucie Chartin, red.] een lange, serene solozang zingt bij de verlossing van de oud geworden Mariken. [...] Huiveringwekkend mooi', en aldus de kop dus een 'fascinerende nieuwe opera'. Volgens het Duitse Der Opernfreund is de voorstelling 'ein von großer Ambition gesteuertes Projekt, das man guten gewissens als gelungen bezeichnen kann.' 

 

'Geniale zet' - 'schitterende beelden' - 'sterke partituur'

Bij de verdere beschrijvig en waardering van het stuk halen de recensenten allemaal andere elementen als favoriet naar voren. Zo is het volgens de Volkskrant  'een geniale zet van regiseur Serge van Veggel om de hoofdrol [...] te laten spelen door een rasactrice als Hannah Hoekstra'. Voor Trouw is juist de partituur 'het sterkste onderdeel': 'Meteen in de ouverture legt Tsoupaki haar kaarten op tafel. Prachtig heen en weer schietende roulades doorspekt met droge slagen op de trok doen precies wat een ouverture moet doen: je oren op scherp zetten. [...] Prachtig zoals de in de ouverture opgevoerde elementen gedurende de opera terugkeren.' 'Tot de creatiefste momenten behoort', aldus de telegraaf, 'het toneelstuk dat Mariken tot inkeer brengt, een wagenspel, dat overigens hier geen wagenspel is. Ontwapenend hoe Joop Keesmaat aan de slag gaat met twee poppen, die Christus aan het kruis en de duivel verbeelden'. Het is verrassend hoe al deze elementen, die door de ene recensent als hoogtepunt worden bezien, door andere recensenten soms juist in twijfel worden getrokken. Het loont de moeite om de volledige recensies te lezen voor een compleet, maar 'caleidoscopisch' beeld (bijvoorbeeld door Mariken in de tuin der lusten als zoekterm in te voeren op www.blendle.nl en op www.theaterkrant.nl).

  • '

    'De ene spraakmakende voorstelling na de andere'

    '
  • Theaterkrant