'A thousand, thousand ways we'll find!'
In 2017 viert OPERA2DAY zijn tienjarig bestaan. Het opera- en muziektheatergezelschap kijkt terug op een decennium met voorstellingen waarin de operatraditie tegelijkertijd werd geëerd en in nieuwe vormen gegoten. Met het jubileumjaar start een nieuwe periode waarin het gezelschap zich verder kan ontwikkelen, dankzij de structurele steun van het Fonds Podiumkunsten en de Gemeente Den Haag.
In januari 2007 vond de eerste ontmoeting plaats tussen de dirigent Hernán Schvartzman en regisseur Serge van Veggel. Ze produceerden een eenmalig project, The Fairy Queen, waaraan 60 jonge zangers en musici onbezoldigd deelnamen. Het enthousiasme bij publiek en deelnemers was aanstekelijk, en schreeuwde om een vervolg. Een gezelschap was geboren.
Versterkt met zakelijk leider Alice Gubler bracht OPERA2DAY nieuwe producties op de planken, met een toenemende frequentie, ambitie en weerklank. De locatievoorstellingen Dolhuys Kermis en La troupe d'Orphée werden door pers en publiek omarmd. Operacritici bestempelden La troupe d'Orphée zelfs tot 'Opera van het jaar'.
In de Koninklijke Schouwburg in Den Haag vond OPERA2DAY een vaste uitvalsbasis. Ook steeds meer theaters in de rest van het land kregen belangstelling. Don Giovanni was dankzij OPERA2DAY in Nederland voor het eerst in het theater te beluisteren met een authentiek instrumentarium. Van Cherubini's Médée maakte het gezelschap een eigen bewerking, waar ruim ruim 2.500 participanten bij werden betrokken. Een nieuw gecomponeerde opera van Calliope Tsoupaki speelde een jaar later in 20 theaters voor vrijwel uitverkochte zalen.
Tijdens het jubileumjaar vinden verschillende feestelijke activiteiten plaats, zoals de vertoning van een nieuwe documentaire over OPERA2DAY van de cineaste Sonia Herman Dolz. En we gaan natuurlijk onze artistieke signatuur verder ontwikkelen. We gaan door met het laten samensmelten van verschillende disciplines. Ook blijven we putten uit oude bronnen en de traditie om het genre opera te vernieuwen en nieuwe generaties te bereiken. Idealiter vinden we onszelf in elk project weer helemaal opnieuw uit. Om met een tekst uit The Fairy Queen te spreken, het werk waar het allemaal mee begon: 'A thousand, thousand ways we'll find!'
|